راهکارهای کاهش تاثیر آلودگی هوا

زمان مطالعه: 4 دقیقه

راهکارهای کاهش تاثیر آلودگی هوا

راهکارهای کاهش تاثیر آلودگی هوا

در فصول سرد سال معمولا ظهور یک میهمان ناخوانده در سطح شهرهای بزرگ و صنعتی و پرجمعیت و تاثیر سرمای هوا و ایجاد پدیده وارونگی دمایی باعث انباشته شدن آلودگی در سطح شهر و عدم اختلات لایه  های پایینی هوا با لایه های بالایی می گردد و در نتیجه هوای آلوده تا وقوع بارندگی ها یا وزش باد که باعث کاهش آن می گردد میهمان این شهرا می گردد.

 

ظهور آلودگی هوا با گسترش شهرها مخصوصا در کشورهای جهان سوم رو به افزایش است و شاید مهمترین دلایل آن:

1-کیفیت پایین سوخت مصرفی

2-ناقص سوختن این سوخت در وسایل نقلیه

3-تجمع بیش از حد کارخانه ها و پالایشگاه ها در اطراف یک شهر

 

در فصول سرد سال معمولا ظهور یک میهمان ناخوانده در سطح شهرهای بزرگ و صنعتی و پرجمعیت و تاثیر سرمای هوا و ایجاد پدیده وارونگی دمایی باعث انباشته شدن آلودگی در سطح شهر و عدم اختلات لایه  های پایینی هوا با لایه های بالایی می گردد و در نتیجه هوای آلوده تا وقوع بارندگی ها یا وزش باد که باعث کاهش آن می گردد میهمان این شهرا می گردد.
میزان مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا

ارائه راهکارها:

حال که افزایش روز افزون جمعیت و هجوم بیشتر به شهرهای صنعتی به این دلایل دامن میزند تنهاراه ارائه راهکارهای درست و علمی برای مقابله با آلودگی هواست.

مهمترین تاثیرات آلودگی بر ریه ها و مغز و پوست می باشد و سالانه حدود سه میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

 

گروه های حساس به آلودگی کدامند؟

1-بیماران قلبی و ریوی

2-کودکان

3-بیمارن دارای بیمای های مزمن

4-سالمندان

5-خانم های باردار

این افراد از جامعه در زمان افزایش میزان آلینده های هوا در معرض بیشترین خطرات در خصوص غلظت آلاینده هی می باشند.

در فصول سرد سال معمولا ظهور یک میهمان ناخوانده در سطح شهرهای بزرگ و صنعتی و پرجمعیت و تاثیر سرمای هوا و ایجاد پدیده وارونگی دمایی باعث انباشته شدن آلودگی در سطح شهر و عدم اختلات لایه  های پایینی هوا با لایه های بالایی می گردد و در نتیجه هوای آلوده تا وقوع بارندگی ها یا وزش باد که باعث کاهش آن می گردد میهمان این شهرا می گردد.
کاهش تاثیر آلودگی هوا

راهکارهای کاهش تاثیرات آلودگی هوا :

1- در خانه 

2- بیرون از خانه

3- نوع تغذیه

 

توصیه هایی در خصوص آلودگی هوا که در زمان اعلام ناسالم بودن هوا باید به آنها توجه کرد:

– مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان، زنان باردار و همچنین کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند از فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل خودداری کنند. سایر افراد نیز فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل را تا حد امکان کاهش دهند.

– در شرایط ناسالم بودن شاخص کیفی هوا، والدین در روزهای آلوده کودکان‌شان را به بوستان‌ها نبرند.

– استفاده از ماسک‌های استاندارد مورد تایید وزارت بهداشت در شرایط آلودگی هوا ‌موثر خواهد بود. افرادی که مجبورند در خارج از منزل فعالیت کنند از ماسک‌های مخصوص P۲ یا  N۹۵ استفاده کنند.

 

  فشار خون بالا و کاهش سریع آن

راهکارهی کاهش آلودگی در خانه:

همه ما بیشترین زمان خود را در هوای داخل منزل یا محیط کار سپری می کنیم. در این فضاها نیز مانند بیرون ذرات آلاینده هوا وجود دارند. برای اینکه هر بیست و چهار ساعت شبانه روز هوای آلوده تنفس نکنید بهتر است به فکر تمیز کردن و تصفیه هوای منزل باشید.

برای اینکار از گل و گیاه خانگی استفاده کنید. برخی از گیاهان خاصیت تصفیه کنندگی دارند و سموم را جذب می کنند. یادتان باشد که نیازی نیست از سقف تا کف منزل را با شوینده ها بسابید تا تمیز شود. چون این محصولات حاوی ترکیبات شیمیایی و سمی است که وارد مجاری تنفسی شده و مشکلاتی مانند آسم و سردرد ایجاد می کنند.

برای تمیز کردن خانه بهتر است از سرکه سیب، لیموترش و صابون سیاه استفاده کنید.

چون طبیعی بوده، به خوبی خانه را تمیز و ضدعفونی می کنند و در عین حال آلودگی اضافی ایجاد نمی کنند.

در فصول سرد سال معمولا ظهور یک میهمان ناخوانده در سطح شهرهای بزرگ و صنعتی و پرجمعیت و تاثیر سرمای هوا و ایجاد پدیده وارونگی دمایی باعث انباشته شدن آلودگی در سطح شهر و عدم اختلات لایه  های پایینی هوا با لایه های بالایی می گردد و در نتیجه هوای آلوده تا وقوع بارندگی ها یا وزش باد که باعث کاهش آن می گردد میهمان این شهرا می گردد.
مواد غذایی مفید در برابر آلودگی هوا

 

مواد غذایی مفید و مضر در کاهش تاثیر آلودگی هوا:

در هوای آلوده باید برخی مواد غذایی را مصرف کرد که خاصیت خنثی کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند.

مصرف غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان های سلنیوم و بتاکاروتن هستند هم توصیه می شود؛ هنگام آلودگی هوای استنشاقی، مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید می شود که سبب کاهش توان فرد در انجام کارهای روزمره زندگی شده و حتی در دراز مدت می تواند بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی و انواع سرطان را ایجاد کند.

چه مواد غذایی بخوریم:

برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از تجمع رادیکال های آزاد در بدن مصرف آنتی اکسیدان ها را در رژیم غذایی افزایش دهید. سبزیجات و میوه هایی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس دار پیدا کنید.

 

  بازگشت آلودگی هوا به شهرهای صنعتی و پر جمعیت

 

 

 

 
 

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *