خانه / بهداشت و سلامت / بیماری ها و درمان / 5 راهکار درمان طبیعی برای «کم کاری تیروئید»

5 راهکار درمان طبیعی برای «کم کاری تیروئید»

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کم کاری غده تیروئید از جمله بیماری های شایع در بین مرممی باشد البته در ابتدا ممکن است نشانه های این بیماری خفیف باشد ولی عوارض این بیماری بسیار خطرناک و مهم هستند که باید برای رفع آنها اطلاعاتی داشته باشیم.

 

5 راهکار درمان طبیعی برای کم کاری تیروئید

درمان های طبیعی شامل موارد زیر هستند :

  • سلنیوم
  • رژیم بدون قند
  • ویتامین  B
  • پروبیوتیک ها
  • رژیم غذایی فاقد گلوتن
  • طرح های درمانی

برای درمان کم‌کاری تیروئید مصرف روزانه داروهای جایگزین کننده هورمون تیروئید می‌تواند روش مناسبی باشد.

همچنین بخوانید؛  داروهای پیشگیری از «بارداری» + عوارض مصرف
تیروئید
تیروئید

البته داروها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند و فراموش کردن مصرف قرص ممکن است منجر به علائم بیشتری شود اما این علائم برای مدت‌های زیادی به طول نخواهد انجامید.

در بعضی موارد درمان‌های طبیعی ممکن است عوارض جانبی کمتری ایجاد کنند و در سبک زندگی کلی شما جایگاه بهتری بگیرند.

معرفی راهکارهای درمانی

هدف از درمان های طبیعی یا داروهای جایگزین رفع علت اصلی مشکل تیروئید است ، مشکلات تیروئید گاهی اوقات در نتیجه موارد زیر شروع می شوند

رژیم غذایی نامناسب

فشار از دست دادن مواد مغذی در بدن شما تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل گیاهی دو راهی است که می توانید به درمان بیماری تیروئید کمک کنید، این گزینه‌ها ممکن است عوارض جانبی کمتری نسبت به مصرف داروی تیروئید داشته باشند.

همچنین مصرف مکمل گیاهی برای کمک به رفع تیروئید ممکن است برای افرادی که واکنش خوبی به داروها ندارند بسیار مفید و کارآمد باشد.

در این‌جا پنج درمان طبیعی زیر را به‌عنوان افزودنی یا جایگزین برای برنامه درمانی خود در نظر بگیرید

همچنین بخوانید؛  8 راه کنترل بیماری «پارکینسون» و لرزش دست ها + توصیه های پزشکی
رژیم غذایی مناسب
رژیم غذایی مناسب

سلنیوم

طبق تعاریف مؤسسه ملی بهداشت، سلنیوم یک عنصر کمیاب است که در متابولیسم هورمون تیروئید نقش دارد.

و البته بسیاری از غذاها حاوی سلنیوم هستند ازجمله

  • ماهی تن
  • بوقلمون
  • آجیل های برزیلی
  • گوشت گاو

حمله سیستم ایمنی بدن به تیروئید اغلب میزان سلنیوم بدن را کاهش می‌دهد، مکمل این عنصر کمیاب نشان داده‌است که به تعادل سطح تیروکسین در برخی افراد کمک می‌کند.

درواقع استفاده از سلنیوم که در مواد غذایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد وجود دارد اما بهتر است برای استفاده از چنین رژیم غذایی با پزشک خود صحبت نمایید و در مورد میزان مصرف سلنیوم از پزشک خود راهنمایی بخواهید زیرا میزان سلنیوم مورد نیاز بدن هر فرد با افراد دیگر متفاوت است.

سلنیوم
سلنیوم

رژیم بدون قند

شکر و غذاهای فرآوری شده می توانند منجر به افزایش التهاب در بدن شوند، التهاب می تواند تبدیل هورمون‌های تیروئید به مواد مورد نیاز بدن را کند کند.

این واکنش‌ها در بدن شما می تواند عوامل بیماری تیروئید را بدتر کند، همچنین قند فقط در کوتاه‌مدت سطح انرژی شما را افزایش می دهد حذف آن از رژیم غذایی ممکن است به تنظیم سطح انرژی شما کمک کند علاوه بر این حذف قند از رژیم غذایی ممکن است به سطح استرس و پوست شما نیز کمک کند.

اتخاذ یک رژیم بدون قند آسان نیست، اما ممکن است فواید آن برای سلامتی تیروئید ارزش آن را داشته باشد.

همچنین بخوانید؛  علت بیماری «پروستات» در مردان + راهکارهای پیشگیری و درمان
رژیم بدون قند
رژیم بدون قند

ویتامین B

مصرف برخی مکمل‌های ویتامین خاص می‌تواند بر سلامت تیروئید تأثیر بگذارد.

هورمون‌های تیروئیدی می‌توانند بر میزان ویتامین B12 بدن شما تاثیر بگذارند، مصرف مکمل این ویتامین ممکن است به شما در ترمیم بخشی از آسیب‌های کم‌کاری تیروئید کمک کند این ویتامین همچنین می‌تواند در خستگی که باعث ایجاد بیماری تیروئید می شود کمک کند بنابراین برای افزایش این گروه ویتامین در بدن خود می‌توانید از غذاهای زیر استفاده کنید

همچنین بخوانید؛  بیماری «آب مروارید» + توصیه های پزشکی + روش های جلوگیری
  • نخود و لوبیا
  • مارچوبه
  • دانه کنجد
  • ماهی تن
  • پنیر
  • شیر
  • تخم‌مرغ

مصرف این ویتامین در افراد سالم در سطوح مختلف توصیه‌شده بی‌خطر است اما برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای خاصی دارند برای کنترل بهتر آن می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید.

پروبیوتیک‌ها

محققان ارتباط بین این ماده و کم‌کاری تیروئید و نیز مشکلات مربوط به روده کوچک را بررسی کرده‌اند در این تحقیقات مشخص شد که تحرک گوارشی که معمولاً با کم‌کاری تیروئید مشاهده می شود می‌تواند باعث رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک شود و درنهایت منجر به علائم مزمن دستگاه گوارش مانند اسهال شود.

مکمل‌های این مواد حاوی باکتری‌های مفید زنده هستند که می‌توانند به سلامت معده و روده کمک کند علاوه بر فرم‌های این مکمل مواد غذایی و نوشیدنی تخمیر شده مانند کفیر، برخی پنیرها و ماست حاوی پرو بیو تیک بسیار مفید هستند.

رژیم غذایی فاقد گلوتن

استفاده از رژیم بدون گلوتن برای بسیاری از افراد مبتلا به کم‌کاری تیرویید چیزی فراتر از یک روش درمان است.

طبق تحقیقات بنیاد ملی آگاهی از روش‌های درمان بیماری تیروئید، تعداد قابل‌توجهی از افراد مبتلا به بیماری تیروئید نیز به بیماری سلیاک مبتلا هستند.

بسیاری از افراد مبتلا به تیروئید و کم‌کاری تیروئید پس از حذف گندم و سایر غذاهای حاوی گلوتن از رژیم غذایی احساس بهتری دارند.

همچنین بخوانید؛  7 راهکار درمان خانگي رفع سیاهی زیر چشم + توصیه های درمانی
گندم
گندم

اما برخی از اشکالات وجود دارد که باعث می‌شود هزینه خرید غذاهای فاقد گلوتن اغلب بسیار بیشتر از غذاهای حاوی گندم باشد.

همچنین برخی از غذاهای بدون گلوتن از قبل بسته‌بندی‌شده سالم نیستند به این دلیل که این غذاها می توانند دارای چربی و فیبر کمتری نسبت به محصولات حاوی گندم داشته باشند.

گلوتن
گلوتن

طرح‌های درمانی

برای بسیاری از افراد مزایای استفاده از یک طرح درمانی طبیعی تیروئید بیش از معایب آن است، بااین‌حال اگر برای برداشتن تیروئید خود جراحی کرده‌اید یک طرح درمانی طبیعی تیروئید مناسب شما نیست و مثل همیشه شما باید هر برنامه درمانی را قبل از شروع با پزشک درمیان بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[کل: 0 میانگین: 0]

همچنین ببینید

آبله مرغان

10 راهکار درمان خانگی موثر برای «آبله مرغان» + توصیه های پزشکی

زمان مطالعه: 4 دقیقه   10 راهکار درمان خانگی موثر برای «آبله مرغان» 1. آلوئه وراژل آلوئه ورا به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *