همه چیز درباره احتمال برخورد (شهاب سنگ بنو) به کره زمین + ویدئو

زمان مطالعه: 3 دقیقه

این روزها در دنیای فضا، خبر برخورد سیارک بنو به گوش می رسد. سیارکی که دانشمندان شکل گیری آن را ده میلیون سال اول تاریخ منظومه شمسی دانسته اند

 

برخورد سیارک بنو به زمین

مطلب نیو – سیارک بنو، سیارکی با عمر طولانی که بیش از 4.5 میلیارد قبل است، یعنی در ده میلیون سال ابتدایی تاریخ منظومه شمسی شگل گرفته است و همین باعث میشود که روی این سیارک تمرکز بیشتری برای مطالعه و پژوهش داشته باشند، زیرا در شناخت کره زمین کمک شایانی می کند. این سیاره دارای کربن زیاد و مواد معدنی گوناگونی است و برخی از دانشمندان معتقدند از آنجایی که این سیاره دچار تغییرات نشده است در اعماق آن می توان به موادشیمیایی و سنگ هایی از ابتدای شکل گیری منظومه شمشی وجود داشته را یافت.

  کشف (کایاها) قبیله ای که بر روی درختان جنگل آمازون زندگی می کنند + عکس

 

برخورد سیارک بنو به زمین

 

برخورد سیارک بنو به زمین

سیارکی با قطر 400 متر و در فاصله حدود 7.5 میلیون کیلومتر نسبت به کره زمین به نام بنو، در سال 1999 برای اولین بار در پروژه لینیر که پروژه ای جهت بررسی سیارک های نزدیک به زمین بود با کمک بودجه ناسا کشف شد. در این بررسی، سیارک بنو جز اجسام بالقوه خطرناک نزدیک به سطح زمین قرار گرفت.

این سیارک که در فضا سرگردان است در مسیری مداری که قرار دارد در سال 2135 به زمین می رسد که از نظر برخی دانشمندان در این زمان خطری برای زمین نخواهد داشت. در اصل زمان خطرناک این سیارک برای برخورد با زمین 24سپتامبر 2182 در نظر گرفته اند. باتوجه به این نظریه برخورد این سیارک در قرن آینده کم است.

سازمان ناسا به بیان اینکه برخورد این سیارک به زمین کم است، خاطر نشان کرد که این سیارک جز سیارک های خطرناک است و احتمال برخورد آن بیشتر از چیزی که قبلا تخمین زده شده بود. در محاسبات اخیر به این نتیجه رسیدند که احتمال برخورد سیارک بنو با سیاره زمین در ۲۰۰ سال آینده از یک در ۲۷۰۰، به یک در ۱۷۵۰ افزایش یافته است. این سیارک که حدود نیم کیلومتر وسعت دارد، اگر  به زمین برخورد کند، انفاری بزرگ روی زمین روی خواهد داد که دومیلیون برابر بزرگتر و بیشتر از انفجار سال پیش در بیروت است. 

 

برخورد سیارک بنو به زمین

 

چگونه از برخودر این سیارک به زمین جلوگیری خواهد شد؟

با اینکه احتمال برخورد بنو با سیاره زمین کم است، با این حال دانشمندان می‌گویند، باید آن را جدی گرفت. اگر بنو به زمین برخورد کند، انفجاری معادل ۱۲۰۰ مگاتن شکل می گیرد که قدرتش ۸۰ هزار برابر انرژی بمب اتمی‌ است که بر روی هیروشیما انداخته شد. بنابراین برای اینکه این سیارک به زمین برخورد نکند، اقداماتی صورت گرفته است و چین و آمریکا وارد عمل شده اند.  چین می‌خواهد با ارسال فضاپیماهای لانگ‌مارچ-۵ که قابلیت حمل ۹۹۲ تن بار را دارند، در مسیر حرکت این سیارک اخلال ایجاد کند و آمریکا  همزمان پروژه‌های آزمایشی را برای تست میزان انحراف احتمالی این سیارک بر اثر جاذبه کلید زده است.

استدلال پروژه چین از این اقدام این است که از لحاظ نظری اگر جسمی با وزن مناسب در کنار یک سیارک فضایی قرار بگیرد، با توجه به جاذبه کمی که ایجاد می‌کند، کم کم می‌تواند در حد چند درجه سیارک را از مسیر قبلی خودش منحرف کند. بنابراین باید ۲۳ فضاپیما را همزمان در کنار این سیارک قرار داده تا با نیروی جاذبه کمی که ایجاد می‌کنند، مسیر نهایی سیارک را ۹ هزار کیلومتر تغییر دهند. 

 

برخورد سیارک بنو به زمین

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.