معرفی و راهنمای گردشگری کویرهای ایران برای ماجراجویی و آفرود

زمان مطالعه: 6 دقیقه

سفر به کویرهای ایران یکی از جذاب ترین سفرهای طبیعت گردی محسوب می شود و موقعیت جغرافیایی ایران به خصوص در فصل پاییز و زمستان به جذابیت  این کویرها افزوده است

 

راهنمای گردشگری کویرهای ایران

مطلب نیو – طبیعت گردی فقط به معنای سفر به مناطق خوش آب و هوا و قدم زدن در جنگل نیست،  با سفر به کویرهای ایران، با جذابیت و بکر بودن مناطق خاصی آشنا شوید و در آسمان شب کویر، دنیای بی نظیر کهکشان ها را کشف کنید.

 

کویر مصر 

کویر مصر در منطقه خور و بیابانک قرار دارد که یکی از جذابترین کویرهای ایران است و گردشگران بسیاری را جذب می کند. سکوت کویر، قدم زدن در تپه های ماسه ای و آسمان پر ستاره کویر مصر لذت را برای هر کویر گردی فراهم می کند. اقامتگاه های بوم گردی و کارونسراهایی که با معماری خاص آماده و پذیرای گردشگران هستند به سفر شما راحتی و آسودگی خاطر می دهد. در کنار بازدید از کویر می توانید از روستای گرمه، موزه مردم شناسی نائین، روستای انارک و مسجد جامع نائین بازید کنید و لذت سفر خود را کامل کنید. 

 

راهنمای گردشگری کویرهای ایران

کویر شهداد

کویر شهداد با کلوت های زیبایش در استان کرمان و در دشت کویر قرار دارند. یکی از جذابیت های این کویر وجود پدیده های زمین شناسی بی نظیری ست که در اثر سال‌ها فرسایش آبی و بادی به وجود آمده و قابلیت جذب گردشگران بسیاری را دارد. در نزدیکی این کویر اقامتگاه های بومگردی برای گردشگران ایجاد شده تا شرایط ایده آلی برای سفر فراهم گردد.  کلوت‌های شهداد به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شوند که تنها منطقه سبز قابلیت و اجازه ورود برای گردشگران را داراست.

 

راهنمای گردشگری کویرهای ایران

 

دشت کویر

دشت کویر یکی از پهناورترین مناطق کویری ایران است که در  جنوب رشته کوه البرز در مرکز شمالی ایران قرار دارد. این کویر یکی از بکرترین مناطق کویری ایران است که کمتر به آن سفر شده است . با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی خاص دشت کویر، گردشگران خاصی به آنجا سفر می کنند.

  حل جدول سودوکو چیست؟ /همه چیز درباره جدول سودوکو(راه حل و روش استفاده)

 

راهنمای گردشگری کویرهای ایران

کویر ابوزید آباد 

در شمال شرقی کاشان و در شمال شهر ابوزید آباد، در قسمتی از بیابان بزرگ بند ریگ، یکی از کویرهای معروف ایران به نام کویر ابوزید آباد قرار دارد. افسانه های و داستان های بسیاری از زبام مردم محلی شهر با گویش جذابشان، زبان به زبان می چرخد که شنیدن آن خالی از لطف نیست. با سفر به کویر ابوزیدآباد علاوه بر تماشای زیبایی ها و سکوت کویر و آسمان پر ستاره اش، می توانید از مناطق دیدنی شهر و اطراف آن لذت ببرید. شهر تاریخی نوش آباد و روستای تاریخی و دو هزار ساله ابیانه در جنوب شهر ابوزیدآباد از مناطق دیدنی اطراف این کویر است. 

 

راهنمای گردشگری کویرهای ایران

کویر طبس

کویر طبس در استان خراسان جنوبی  یکی از معروف ترین و در عین حال از زیباترین و خاص ترین کویرهای ایران است که بین کویر لوت و دشت کویر واقع شده است. می توان گفت یکی از متفاوت ترین کویرهای ایران است که با ظاهر منحصرفردش شما را شگفت زده می کند. منطقه ای در دل کویر که آب و درختان بسیاری در خود جای داده است.

با سفر به کویر طبس، علاوه بر بازدید از این کویر زیبا که محل سکونت اهالی منطقه تیز هست، می توانید از بند عباسی، قلعه قدیمی طبس، کویر حلوان، نخلستان‌ و شالیزارهای ازمیغاندره جن ها، روستای ازمیغان، دریاچه نمک خور، روستای اصفهک، روستای نایبند و اقامتگاه های بوم گردی این منطقه بازدید کنید.

 

راهنمای گردشگری کویرهای ایران

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن در غرب دشت کویر و جنوب سمنان قرار دارد. می توان گفت این کویر بخشی از دشت لوت است و  از انجایی که هیچ گونه چاه آب و منبع آبی در ان منطقه وجود ندارد، یکی از خلوت ترین کویرهای جهان محسوب می شود. 

ریگ جن به مثلث برمودای ایران معروف است و مردم محلی این کویر را سرزمینی نفرین شده می‌دانند. یکی از کویرهایی که رفتن در ان و زنده ماندنش معجزه است. البته در سالهای اخیری شرایط بهتری را نسبت به گذشته به خود گرفته است. از ویژگی های این کویر ، وجود تلماسه‌های بسیار، شنزارهای روان و پوشش گیاهی بسیار کم است. این کویر قطعا جذابیت های خود را دارد، فقط برای سفر به این منطقه از راهنما استفاده کنید.

  کلیسای وانک در شهر اصفهان کجاست؟ + راهنمای بازدید و معرفی کامل

 

راهنمای گردشگری کویرهای ایران

کویر مرنجاب

کاشان یکی از شهرهایی ست که مقصد گردشگری مسافران زیادی است. آثار دیدنی مثل خانه ها و حمام های قدیمی موجود در شهر که معماری ایرانی در آن به خوبی هویداست و همینطور اقامتگاه های بوم گردی زیبایی که در سال های اخیر ایجاد شده است، هر گردشگر خوش ذوقی را به سمت خود می کشاند.

کویر مرنجاب یکی از جاذبه های گردشگری کاشان است که در آران و بیدگل قرار دارد. این کویر زیبا، از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از بخش های غربی به کویر مسیله و دریاچه ‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از بخش های شرقی به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می ‌شود؛ و در کنار تنوع گونه های جانوری و پوشش گیاهی متنوع کویری زیبایی شگفت انگیزی به منطقه داده است. با سفر به کویر مرنجاب، با یک تیر چند نشان بزنید: کاروانسرای عباسی که در دل کویر قرار دارد، وجود دریاچه نمک در منطقه، شهر زیرزمینی نوش‌آباد، و تپه باستانی سیلک، انتخب های جذاب و متنوع این سفر است.

 

راهنمای گردشگری کویرهای ایران

کویر لوت

کویر لوت یکی از گرم ترین نقاط جهان است که در جنوب شرقی ایران و بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد و با در برگرفتن 10 درصد وسعت ایران، بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان به شمار می رود. 

‌کویر لوت شامل سه بخش شمالی، جنوبی و مرکزی است که هر سه بخش از نظر پوشش گیاهی و شکل ظاهری کاملا با هم متفاوت است. بخش شمالی شامل زمین های شنی و ماسه ای و ریگی است، بخش جنوبی که نسبت به بخش های دیگر پوشش گیاهی بیشتری دارد و بخش مرکزی که یکی از زیباترین کلوت ها و توده ها و تپه های ماسه ای ایران را داراست. اگر به دنبال سفر به منطقه کویری بکر با جذابیت های متنوع و دیدن بخشی از تمدن باستانی ایران هستید، کویر لوت مناسب ترین گزینه ست.

 

  راهنمای گردشگری و اقامت در کلبه های رنگارنگ خشتی جزیره هرمز + معرفی جاذبه گردشگری جزیره هرمز

راهنمای گردشگری کویرهای ایران

کویر ورزنه

یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین کویرهای ایران در برنامه های کویر گردی، کویر ورزنه است. از زیبایی ها و جذابیت های بی نظیر این کویر می توان به تپه های شنی، اشکال مختلف هرمی و هلالی و طولی که باد موجود در منطقه به این تپه ها می دهد، اشاره کرد.

یکی از دلایلی که این کویر گردشگران زیادی را به خود جذب می کند، شرایط ایده آل مسافرتی است. در نزدیکی کویر ورزنه یک مجموعه تفریحی بزرگ قرار دارد که امکانات خوبی را برای گردگشران و راحتی آنها فراهم نموده است. در کنار کویرگردی می توانید از امکانات رفاهی این مجموعه که شامل موتورهای چهارچرخ، زیپ‌لاین، سافاری، شتر سواری، پاراگلایدر است، استفاده کنید. جاذبه های دیگری گردشگری این منطقه، پل صفوی، قلعه کبوترخانه قورتان و گاه چاه و مسجد ورزنه است، که اگر علاقمند به مکان های تاریخی نیز باشید، کویر ورزنه یکی از مناسب ترین کویرهای ایران برای شماست.

راهنمای گردشگری کویرهای ایران

سفر به یکی از ریگ زارهای ایران – ریگ زرین

در نزدیکی شهر اردکان یزد، یکی از زیباترین ریگزارهای ایران قرار دارد. ریگ زرین یکی از جذاب ترین ریگزراهای ایران است و شما با قدم زدن روی ریگ های روان تجربه عالی را پشت سر خواهید ذاشت و در انتهای شب به تماشای آسمان با درخشش بی نظیر ستارها لذت سفر خود را دو چندان کنید. برای سفری راحت نیز می توانید از اقاتگاه های محلی موجود در منطقه استفاده کنید و سفر خوشی را تجربه کنید.

 

راهنمای گردشگری کویرهای ایران

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.