ماجرای ادعای مطرح شده درباره تجاوز (عباس کیارستمی) به پسر مانیا اکبری !

زمان مطالعه: 7 دقیقه

آیا مانیا اکبری کیارستمی هم دوگانه جدیدی از تجاوز مانند آنچه در مورد سارا امت علی و آیدین آغداشلو و کیوان امام وردی و دانشجویانش ادعا شده اتفاق می افتد؟ به نظر می رسد این بار قضیه پیچیده تر است.

 

مطلب نیو – نامه مانیا اکبری کیارستمی ؛ یک دوگانه جدید در مورد تجاوز های جدید بود که معلوم نیست تا چه حد صحت داشته باشد. مانیا اکبری که پسرش را در فیلم 10 کیارستمی بازی داده بود به تازگی مدعی شده است عباس کیارستمی به پسر او تجاوز کرده است. این ادعا در حالی مطرح می شود که روز گذشته کیوان امام دستگیر شد و اتهام تجاوز ایدین اغداشلو جدی است.

مانیا اکبری (زاده ۱۳۵۳ در تهران) کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده فیلم و هنرپیشه زن ایرانی است. نام او بیشتر با بازی در فیلم ده به کارگردانی عباس کیارستمی به‌طور جدی در سینمای ایران مطرح شد. این فیلم در همان سال در بخش اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم کن شرکت کرد.

یکی از نکات جالب اینجاست که برخلاف موارد قبلی کاربران فضای مجازی اتهام تجاوز عباس کیارستمی را باور نمی کنند چراکه قبلا هیچ وقت چنین اخباری به گوش کسی نرسیده بود. در حالی که در پرونده اغداشلو و کیوان امام حرف و حدیث هایی وجود داشت.

 

مانیا اکبری کیارستمی

واکنش ها به خبر تجاوز کیارستمی

به عنوان مثال یک کاربر توییتر نوشت: پست‌های مانیا اکبری درباره کیارستمی رو خوندم و متوجه نشدم این «گشایش حقایق»ی که کرده چطور چهره کیارستمی رو خراب میکنه. بخشیش که از اون حرفای صدمن‌یه‌غازه که کیارستمی چون رفت خارج خراب شد، یه بخشیشم بحث گنگی درباره مولف. پست آخرشم اظهار شرمندگی از اینه که چرا متوجه مشکل پسرش نشدن.

کاربر دیگری می نویسد: شوهر خواهرِ مانیا اکبری به پسر ده ساله‌ی مانیا تجاوز میکرده، مانیا جان ناراحته که چرا عباس متوجه داستان نشده! نقش کیارستمی چیه لامصب؟! این اگه موج سواری نیست پس چیه؟

مریم نوشت: مانیا اکبری ادعا می‌کنه کیارستمی متجاوزه، به‌این صورت که اومد گفت عصبانیت فرزند من تو فیلم ده به‌خاطر تجاوز بوده، بعد گفت عمو بهرامِ فیلم که شوهر خواهرمه به بچه‌م تجاوز کرده، بعد هم کیارستمی از زندگی ما فیلم ساخته، از طرفی هم میگه من اخیرا فهمیدم که به بچه‌م تجاوز شده.

کاربر دیگری هرچند ادعای تجاوز کیارستمی به پسر مانیا اکبری را بعید نمی داند نوشت: بدون هیچ تعصبی و با این دید که هیچ‌کاری از هیچکس بعید نیست… اما این روایت‌های منفی که تا به حال از کیارستمی منتشر شده هیج‌کدوم منطقی و صحیح به‌نظر نمی‌رسه. انگار به زور دارن وارد این قضایا می‌کننش. البته تا جایی که من خوندم و دیدم. دیگه این روایت مانیا اکبری که خیلی مسخره‌ست.

  سه بار تجاوز به زن جوان توسط حامد که نیمه شب ها وارد خانه می شد

کاربر دیگری گفت: قضیه کیارستمی و مانیا اکبری و اون بچه بدبخت واقعا عجیبه این زن واقعا خوددرگیره کلمه کم میاد برای توصیفش

کاربر دیگر توییت کرد: این مانیا اکبری که راجع به کیارستمی صحبت کرده رفتم پستای سوگواریش برا مرگ کیارستمی رو دیدم. حالا شخصا سوالی که برام پیش میاد اینه، آدما اگه حقایق پنهانی راجع به یه نفر میدونن چرا از رفتن اون آدم ابراز تاسف میکن؟چرا انتخاب نکرده که اون موقع هم سکوت کنه حتی اگه نمیخواسته بدنامش کنه.

همچنین ببینید: اولین تصاویر از پشت صحنه ساخت فصل دوم سریال عاشقانه (گیسو) منتشر شد

 

مانیا اکبری کیارستمی

متن نامه مانیا اکبری به عباس کیارستمی در مورد تجاوز

عباس جان يادت هست هر شب منزل ما بودى و مى نشستى با ذوق صحنه هاى ضبط شده از زندگى خصوصى من را با پسر خودم و پسر همسرم تماشا مى كردى؟ 

همان فيلمهايى كه به دليل آشفتگى ها و علامت سوالهاى بيشمار به درخواست و آگاهى آن فكر مدرن يعنى روانكاوم، فيلمبردارى مى كردم. عباس جان چرا نفهميديم چرا امين در فيلم ها پر از خشم است؟ پر از فرياد است ؟ پر از درد است ؟ و به مادرش مى گويد “من كودكم نمى توانم از خودم نگهدارى كنم” چرا نفهميديم وقتى در فيلم ده شما، به خاله اش مى گويد : امين به بزرگترش توهين مى كند و مى گويد: خيلى نامردى عمو بهرام ! اين عمو بهرام همان متجاوز به بدن و جان و روان اوست كه او را با تهديد وادار به سكوت كرده بود او نامردى را آن زمان فهميده بود اما چرا من و تو نفهميديم ؟

 در فيلم مستندى كه ساخته است به اين نكات در فيلم تو اشاره مى كند . شرم بر ما باد ! چرا من و تو از ديدن آن صدها ساعت فيلم خانوادگى پيامها و درد يك كودك تحت فشار تجاوز را نديديم ؟!

عباس جان بعد هم درد آن كودك را كالا كرديم رفتيم روى فرش سرخ و تو ليوان شراب در دستت و من هم حيران در پرس كنفرانس كن و تازه پشت آن ميز مقابل صدها خبرنگار جهانى فهميدم بايد بگويم دردها و رنج و فرياد كودكم را تو نوشتى و از بيست كودك تست بازيگرى گرفتى تا به امين من رسيدى و بعد از كنفرانس دستم را فشار دادى و گفتى : بهتر است كسى نداند اين دعواها واقعى بوده است به نفع تو نيست ! من از هر سمت محكوم بودم ! من مقصرم، من مادر متهم هستم كه چرا قدرت نداشتم ؟ چرا توان نداشتم؟ چرا شجاعت اكنون را نداشتم؟
تا كه در همان پرس كنفرانس كن بگويم آن كودك، كودك من است ! اين رنج و فريادى كه با مراسم و تاج و تخت و باديگارد و دوربين و فيلم و عكس و مردم راه انداختيد، آن پسر زيباى چشم درشت كه بر روى پرده عظيم فرياد مى كرد، درد تجاوزش را فرياد مى كرده پسر واقعى من است و نمى دانست دوربين روشن است و دردهاى واقعى يك كودك است و اما مثل اينكه بايد باور كنيم و باور كند آن فريادها يك فيلم بود؟ عباس فيلم نبودددد ! درد واقعى يك كودك بود !
 درد واقعى يك انسان بود ! بايد باور كنيم آن رنج را تو كارگردانى كردى ؟ رنج و درد تجاوز آن جان و بدن را تو مصادره كردى حتى حق واقعى بودن هم به آن كودك ندادى! محصول آن رنج ستارههايى است كه جدول تهيه كننده امكاتو و تو را پر مى كرد و عكس آن كودك هم با نام “مارلون براندويى جديد توسط كيارستمى ظاهر شد” روى جلد مجله ها پخش مى شد . آن درد تجاوز يك كودك بود كه در دست مردم روى كاغذها در شهر كن مى چرخيد.

 عباس جان!

آقاى كارميتس چقدر خوشحال بود درد كودكى پول مى شود! رابطه قدرت و نيروى فرداست با فرو دست همواره چنين بوده عباس جان! و روزى كه شمشير را از رو بستم كه به اين دروغ ادامه ندهيم من با احساس گناه تاريخى با پسرم و مردم و نسل آينده ويران خواهم شد مانند “رودن” كه اعلام كرد “كملكلود” بيمار روانى است و قابل باور و اعتماد نيست با اين برچسب مادر او را هم از جامعه طرد و تنها كردى. همچنان كارميتس متصور است من دوره اى در تيمارستان به زنجير بودم، آخر مى دانى حرف شما خدايان هنر و نوابغى ناياب حجت است. اول داستان هستيم عباس جان، اميدوارم روزى جرات سارا امتى را پيدا كنم و از چشمان مخفى شده پشت عينك بنويسم. حيف كه نيستى !

مانیا اکبری کیارستمی

مانیا اکبری کیست؟

مانيا اكبری در سال ١٩٧٤در تهران ، ايران متولد شد. او از سال ۱۹۹۱ نقاشی‌های خود را در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به صورت انفرادی و گروهی به نمایش گذاشت. مانیا همچنین در مستند پیرهرا و برگ سبز دستیار کارگردان و فیلمبردار مهوش شیخ الاسلامی بود.

  ویدئو/ آرایشگر خانم «جواد عزتی» در جشنواره ونیز خبر ساز شد

در سال ۲۰۰۲ مانیا اکبری بخش‌هایی از زندگی‌اش را به همراه پسرش امین ماهر و خواهرش رویا اكبری در فیلم ده به کارگردانی عباس کیارستمی به جلوی دوربین برد. این فیلم در همان سال در بخش اصلی جشنواره کن به نمایش درآمد.

در سال ۲۰۰۳ فیلم مستند کریستال را ساخت و در سال ۲۰۰۴ اولین فیلم سینمایی بلندش به نام «بیست انگشت» را کارگردانی کرد. این فیلم مستقیم و بی‌پروا به مسائل جنسی، عاطفی، احساسی و روانشناسی بین زن و مرد در جامعه ایران می‌پردازد. این فیلم در بخش اصلی  دیجیتال جشنواره ونیز شرکت کرد و جایزه بهترین فیلم این بخش را دریافت کرد. مانیا اولین فیلم‌ساز زن در تاریخ سینمای ایران بود که موفق به کسب این جایزه شد. این فیلم در بیش از ۴۰ فستیوال بین‌المللی شرکت داشت وجایزه‌های مختلف دریافت کرد.

از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ شش ویدئو آرت کوتاه به نام‌های خود، سرکوب، گناه، فرار، ترس و تخریب ساخت که در تعداد زیادی از جشنواره‌های مهم شرکت داشتند. مانیا در سال ۲۰۰۷ سرطان گرفت. پس از ابتلا به سرطان فیلم ۴+۱۰ را کارگردانی کرد. این فیلم که ادامه فیلم ده ساخته عباس کیارستمی بود در بیش از چهل جشنواره بین‌المللی فیلم به نمایش درآمد و جوایز متعددی کسب کرد.

مانیا در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ نیز تعداد زیادی فوتو آرت ساخت که در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی شرکت کرد.

مانیا اکبری در سال ۲۰۱۰ یک مستند تلویزیونی به نام «سی دقیقه مانده به شش» ساخت. این فیلم داستان اعدام بهنود شجاعی را بازگو می‌کند. در همان سال او سومین فیلم بلند خود به نام «یک دو یک» را نیز ساخت که در جشنواره‌های متعدد جهانی به نمایش درآمد.

  فیلم/ شوخی و ابراز علاقه (سمانه پاکدل به سحر قریشی) /سحر داداشیمه!

در سال ۲۰۱۱ او فیلم «زن‌ها پستان ندارند» را کارگردانی کرد. مانیا در همین سال ایران را ترک کرد و به همین دلیل نام فیلم را به «از تهران تا لندن» تغییر داد. این فیلم نیز در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی به نمایش درآمد. او در سال ۲۰۱۱ یک ویدئو آرت ۳ دقیقه نیز ساخت به نام « در کشور من مردها پستان دارند».

مانیا از سال ۲۰۱۲ حدود سی طرح فیلم و داستان کوتاه نوشته‌ است که به نام «داستان‌هایی بدون دکوپاژ» توسط نشر نوگام منتشر خواهد شد.

مانیا اکبری یک هنرمند زن ایرانی است که با عصیان‌ها، شجاعت و جسارتش تصاویر و افکار ذهنی‌اش را بی‌پروا مطرح می‌کند، و همین خصوصیات او را تبدیل به یک هنرمند ساختارشکن کرده است.

منبع:شایا نیوز

 

در پی افزایش حجم گزارشات و شکایات تعداد زیادی از دختران دانشجو از فردی به نام کیوان امام وردی که با اغفال آنها و کشاندن آنها به خانه خود اقدام به آزار و اذیت آن ها کرده بود در نهایت این فرد پس از شناسایی توسط پلیس امنیت بلافاصله در یک عملیات فوری دستگیر شدماجرای دستگیری کیوان امام وردی (متجاوز سریالی) به دختران دانشجو + صفحه اینستاگرام کیوان امام وردی

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.