عوارض استفاده از قرص «اورژانسی» + نکات پزشکی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

استفاده از قرص های ضد بارداری امروزه بسیار مرسوم و در بین زوج ها شناخته شده است ، اما گاها این قرص های اضطراری عوارضی دارند که می بایست آنها را بشناسیم و نحوه استفاده از آن ها را بدانیم.

 

قرص اورژانسی
قرص اورژانسی

پیشگیری از بارداری با روش قرص اورژانسی چیست؟

مانند سایر اشکال جلوگیری از بارداری ، پیشگیری از بارداری با روش استفاده از قرص های اورژانسی مانع از بارداری شما می شود ،  تفاوت در این است که می توانید بعد از رابطه جنسی آن را مصرف کنید.

 پیشگیری از بارداری اضطراری چیست؟

پیشگیری از بارداری اورژانسی با داروهای مورد استفاده برای پایان بارداری متفاوت است ، اگر از قبل باردار باشید ، هیچ تأثیری به عنوان روش پیشگیری از بارداری نخواهد داشت.

 برخلاف داروی RU-466 ، جلوگیری از بارداری اضطراری سقط جنین را القا نمی کند.

پیشگیری از بارداری اضطراری می تواند به خوبی کار کند ، اما جایگزینی برای کنترل منظم بارداری نیست. کنترل منظم زایمان بهتر عمل می کند ، عوارض جانبی کمتری دارد و هزینه کمتری دارد. همانطور که از نامش پیداست ، کنترل بارداری اضطراری برای موارد اضطراری است ، نه چیزی که همیشه استفاده شود.

قرص اضطراری
قرص اضطراری

چه زمانی ممکن است به پیشگیری از بارداری اضطراری نیاز داشته باشید؟

اگر مورد تجاوز قرار گرفتید ، در هنگام رابطه جنسی کاندوم شکسته یا لغزید ، یا دو یا چند قرص ضد بارداری را در طی یک چرخه ماهانه از دست دادید ، ممکن است نیاز به استفاده از پیشگیری از بارداری اضطراری داشته باشید.

  شیوع «آنفلوآنزای معده» در فصل بهار

اگر شما رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و نمی خواهید باردار شوید ، ممکن است پیشگیری از بارداری اورژانسی نیز داشته باشید.

قرص اورژانسی
قرص اورژانسی

گزینه های من چیست؟

بیشتر انواع پیشگیری از بارداری اورژانسی قرص هایی است که اغلب به آنها قرص “صبح بعد” می گویند. بسته به مارک و دوز قرص های پیشگیری از بارداری اضطراری ، ممکن است یک یا دو قرص دریافت کنید.

قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی مبتنی بر هورمون. اینها حاوی هورمونی به نام لوونورژسترل هستند. قرص های لوونورژسترل به طور خاص به عنوان پیشگیری از بارداری در موارد اضطراری بسته بندی می شوند و نیازی به نسخه پزشک ندارند. آنها شامل برنامه B یک مرحله ای و پیشگیری ، و همچنین قرص های عمومی لوونورژسترل هستند.

الا (استات اوليپريستال)

 الا یک قرص غیر هورمونی است ، این ماده حاوی ulipristal است ، دارویی غیر هورمونی که جلوی اثرات هورمون های اصلی لازم برای بارداری را می گیرد. فقط با نسخه پزشک در دسترس است.

قرص های جلوگیری از بارداری ، این موارد همچنین می توانند به عنوان پیشگیری از بارداری اورژانسی مورد استفاده قرار گیرند ، اما برای جلوگیری از بارداری باید همزمان بیش از یک قرص مصرف کنید.

 این روش موثر است ، اما نسبت به قرص های لوونورژسترل کمتر موثر است و احتمال ایجاد حالت تهوع نیز بیشتر است.

پیشگیری از بارداری اضطراری چگونه کار می کند؟

پیشگیری از بارداری خوراکی اضطراری در درجه اول با تاخیر در تخمک گذاری موثر است ، داروهای مبتنی بر هورمون مانند قرص لوونورژسترل با جلوگیری از آزاد شدن موقت تخمک ها ، توقف لقاح یا کاشت تخمک بارور شده در رحم ، ممکن است از بارداری جلوگیری کنند.

  درمان «موخوره و شوره سر» + روش ها و راهکارهای درمان خانگی

الا جلوی اثرات هورمون های اصلی لازم برای بارداری را می گیرد.

قرص اورژانسی
قرص اورژانسی
کدام نوع پیشگیری از بارداری اورژانسی برای من بهتر است؟

گزینه های خوب زیادی وجود دارد ، اما بهترین مورد برای شما به موارد مختلفی بستگی دارد ،  به عنوان مثال سن شما – بعضی از محصولات بدون نسخه دارای محدودیت سنی هستند ، همچنین ، بیمه شما ممکن است فقط انواع خاصی را پوشش دهد.

وقتی رابطه جنسی داشتید نیز می تواند مهم باشد ، برخی از محصولات پس از حدود 3 روز کار می کنند ، برخی دیگر برای وزن بدن شما نیز ممکن است یک عامل باشد.

آیا مکمل ها یا داروهای مصرفی من تاثیری در پیشگیری از بارداری اضطراری دارد؟

برخی از داروها و مکمل ها – مانند داروی صرع Dilantin ، آنتی بیوتیک هایی مانند ریفامپیسین یا گریزئوفولوین و خار مریم – می توانند از کار طبیعی قرص های جلوگیری از بارداری جلوگیری کنند ، برای ایمنی ، سایر داروها و مکمل هایی را که مصرف می کنید به پزشک یا داروساز خود بگویید.

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.