علت بیماری «پروستات» در مردان + راهکارهای پیشگیری و درمان

زمان مطالعه: 4 دقیقه

از جمله مشکلات و بیماری های مربوط به مردان ، به خصوص در سنین پیری می توان به بیماری پروستات اشاره کرد ، اما آیا علل ایجاد این بیماری را می شناسید؟ در این مطلب راه های پیشگیری این ناهنجاری را برای شما شرح می دهیم.

 

بیماری پروستات
بیماری پروستات

بیماری پروستات چیست و راهکارهای درمان خانگی آن کدامند؟

انواع بیماری پروستات

سه نوع رایج بیماری پروستات عبارتند از التهاب (پروستاتیت) ، بزرگ شدن غیر سرطانی پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH) و سرطان پروستات. یک مرد ممکن است یک یا چند مورد از این شرایط را تجربه کند.

 

 

بیماری پروستات
بیماری پروستات

 

بیماری پروستات و پیری

حدود 25 درصد از مردان 55 سال به بالا دارای بیماری پروستات هستند این در سن 70 سالگی به 50 درصد افزایش می یابد مراحل اولیه بیماری پروستات ممکن است علائمی نداشته باشد.

اگر مرد هستید و در دهه های 50 یا 60 هستید ، با پزشک خود درمورد اینکه آیا لازم است غده پروستات خود را چک کنید و اگر چنین است ، چند بار صحبت کنید اگر سابقه خانوادگی بیماری پروستات دارید (یا اگر نگرانی خاصی دارید) ، زودتر با پزشک خود صحبت کنید که چه وقت ممکن است بررسی های پروستات برای شما مناسب باشد.

 

 

بیماری پروستات
بیماری پروستات

 

التهاب پروستات (پروستاتیت)

در حالی که پروستاتیت می تواند مردان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد ، این بیماری بیشتر در مردان جوان ، بین 30 تا 50 سال دیده می شود.

انواع اصلی پروستاتیت عبارتند ازپروستاتیت باکتریایی  عفونت باکتریایی حاد یا مزمنپروستاتیت غیر باکتریایی  پروستات ملتهب ، که به عنوان سندرم درد مزمن لگن (CPPS) نیز شناخته می شود.

  درمان ساده و کاربردی «نفخ و دل پیچه» + توصیه های پزشکی و درمان خانگی

در بیشتر موارد ، علت پروستاتیت ناشناخته است. پروستاتیت باکتریایی به خوبی به داروهای آنتی بیوتیکی پاسخ می دهد که می توانند وارد پروستات شوند.

پروستاتیت غیر باکتریایی یا CPPS رایج ترین شکل پروستاتیت است و مدیریت آن دشوارتر است ، علائم از مردی به مرد دیگر متفاوت است ، هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص CPPS وجود ندارد ، بنابراین پزشک شما باید سایر علل احتمالی علائم شما را قبل از تشخیص رد کند.

 

 

بیماری پروستات
بیماری پروستات

 

تشخیص بیماری پروستات

بیماری پروستات با استفاده از آزمایش های مختلف تشخیص داده می شود ، از جمله

معاینه فیزیکی ، از جمله معاینه رکتوم دیجیتال (DRE) ، جایی که پزشک انگشت دستکش را برای بررسی اندازه پروستات وارد رکتوم می کند

آزمایش خون برای آنتی ژن اختصاصی پروستات در آزمایش ادرار در اواسط جریان (MSU) برای یافتن عفونت یا خون در ادراراسکن اولتراسوند و مطالعات جریان ادرار ، نمونه برداری از پروستات.

علل احتمالی CPPS عبارتند از

عفونت پروستاتیت باکتریایی در گذشته

تحریک ناشی از برخی مواد شیمیایی

مشکلی در اعصاب متصل کننده دستگاه ادراری تحتانی است

مشکلات عضلات کف لگن

سوء استفاده جنسی

مشکلات اضطراب مزمن

بزرگ شدن غیر سرطانی پروستات (BPH)

بزرگ شدن غیر سرطانی پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) با بزرگتر شدن مردان بیشتر دیده می شود.

علائم بیماری پروستات

در مراحل اولیه ، بیماری پروستات ممکن است با علائم همراه باشد یا نباشد علائم بیماری پروستات به شرایط بستگی دارد ، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد

مشکلات ادرار کردن ، مانند مشکل در شروع جریان ادرارتمایل به ادرار کردن اغلب ، به خصوص در شباحساس اینکه مثانه نمی تواند به طور کامل تخلیه شودادرار دردناکخون در ادرار یا خونی که از مجرای ادرار مستقل از ادرار است.

 

  بیماری «سایکوپت» چیست؟ + علت بیماری سایکوپتی (شناسایی و درمان)

 

بیماری پروستات
بیماری پروستات

 

انتظار مراقبت

خون در ادرار اغلب به دلایلی مربوط نمی شود که مربوط به پروستات هستند در صورت مشاهده خون در ادرار ، همیشه به پزشک مراجعه کنید.

این تهدید کننده زندگی نیست ، اما می تواند کیفیت زندگی شما را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد.بزرگ شدن غده پروستات (که قسمت بالای مجرای ادرار را احاطه می کند) باعث باریک شدن مجرای ادرار می شود ، و فشار به پایه مثانه وارد می شود. این می تواند منجر به انسداد (انسداد) جریان ادرار شود.

انسداد معمولاً به صورت علائم مجاری ادراری تحتانی ظاهر می شود که در برخی مواقع باعث می شود ادرار در مثانه باقی بماند وقتی این اتفاق ناگهانی رخ دهد ، احتباس حاد ادرار نامیده می شود این بسیار دردناک است و معمولاً با قرار دادن یک لوله نازک (کاتتر) برای آزاد شدن ادرار به طور موقت تسکین می یابد.

احتباس مزمن (مداوم) ، که کمتر شایع است ، می تواند منجر به تجمع خطرناک و بدون درد ادرار در مثانه شود یک شکل غیرمعمول احتباس ادراری مزمن با فشار زیاد مثانه همراه است که می تواند به عملکرد کلیه آسیب برساند.

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.