راهنمای گردشگری و معرفی قلعه الموت + امکانات رفاهی و راه های دسترسی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

قلعه الموت مکانی که نامش با حسن صباح گره خورده است. جایی که در دل خود تاریخ کهنی در جای داده است و با انتخاب آن، سفری در دل تاریخ خواهید داشت

 

راهنمای گردشگری قلعه الموت

مطلب نیو – در شمال شرقی قزوین، در دل دامنه رشته های البرز، سرزمینی افسانه ای و تاریخی وجود دارد که جای مانده از جنگ ها و درگیری های دوره ای از تاریخ ایران است. قلعه الموت، قلعه منسوب به اسماعیلیان و با رهبری حسن صباح، جاذبه ای زیبا و حیرت انگیز برای گردشگری است. مناطق طبیعی زیبا و در کنار قلاع دیگر موجود در منطقه یک مکان مناسب برای گردشگری را در قزوین فراهم کرده است. این مکان علاوه بر طبیعت گردان، مکانی جالب و پر از رمز و راز برای پژهشگران است.

  ماجرای خرافی (نفرین فراعنه) و حوادث اخیر مصر + نفرین فراعنه چیست؟

راهنمای گردشگری قلعه الموت

 

قلعه الموت

قلعه الموت در استان قزوین یکی از مکان های پر جاذبه گردشگری و مورد علاقه باستان شناسان و طبیعت گردان است. قلعه ای که در قرن پنجم قمری در زمانی که بین اسماعیلیان و سلجوقیان اختلاف و درگیری پیش آمد به دستور حسن صباح تصرف شد. این قلعه در تاریخ این نقش پررنگی را ایفا کرده است. این قلعه در شمال روستای گازرخان و در سال ۲۲۶ هجری قمری به دست حسن بن زید علوی بنا شده است.

نام این قلعه از دو بخش “ال” به معنای عقاب  و “آموت” است به معنای آموختن  و در مجموع به معنای “عقاب آموخت” تشکیل شده است که در کتاب ابن اثیر از آن به عنوان “تعلیم عقاب” یاد شده است که بی ارتباط با اسماعیلیان و عملکرد حسن صباح نیست. البته دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که گویا مربوط به افسانه ای متعلق با پادشاهان دیلمی است که زمانی که منطقه الموت را پیدا می کند به فکر ساخت قلعه ای در این منطقه می افتد و به آن نام آشیانه عقاب می دهد.

این قلعه مساختی بیش از 20 هزار متر مربع است. قلعه ای صخره ای سنگی که برای گردشگران نیز در طی مسیر پله هایی ایجاد شده است. کسانی که علاقمند به کشف راز و رمز این قلعه هستند این پله ها رو بالا می روند و قدم در دل این تاریخ جالب می گذارند. از آنجایی که این قلعه در ارتفاع قرار گرفته است، پس از رسیدن به بالای قلعه، چشم انداز بی نظیری را خواهید دید، که تماشای دشت وسیع گازرخان، دره الموت و رودخانه اندج، تنها بخشی از این چشم انداز زیباست. با توجه به اهمیت این قلعه و تاریخچه جالبی و مستندی که دارد در سال 1381 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. 

 

راهنمای گردشگری قلعه الموت

 

جاذبه های گردشگری در منطقه الموت

با انتخاب قلعه الموت به عنوان یک مقصد گردشگری شما جاذبه های زیبای دیگری در منطقه را بازدید خواهید کرد. قلعه لمبسر در شمال شرقی شهر رازمیان قرار دارد و مستحکم ترین و بزرگترین دژ در منطقه ی الموت بوده، قلعه شیرکوه، در محل تلاقی رود الموت و طالقان رود ساخته شده و در نزدیکی روستای باغدشت از دیگر قلاع موجود در منطقه است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. 

آرامگاه سنگی حسن آباد متعلق به دوره ساسانی، کاروانسرای سنگی پیچ بن متعلق به دوره صفوی، دژهای شمس کلایه در شهر شمش کلایه، دژ قسطین لار در قسطین لار  و قلعه زرکندو از دیگر جاذبه های جالب منطقه الموت هستند که تاریخ پر رمز و رازی را در دل خود جای داده اند که جاذبه های خاص خود را دارند. غار ولی ،غار حاجت خانه و غار سفید آب، همگی از شگفتی های این منطقه هستند که قدمتی بیش از کل تاریخ را در خود دارند. 

دریاچه اوان نیز که از یکی از زیباترین و پرطرفدار ترین جاذبه ایمن منطقه است، مقصد مهمی و پر جاذبه ای برای گردشگران است. روستای اوان نیز توانسته با اقدامات جالب و ایجاد اقامتگاه های بومگردی، سفری خاطره انگیز را برای گردشگران فراهم آورد.

 

راهنمای گردشگری قلعه الموت

 

دسترسی به قلعه الموت و بهترین زمان سفر

این قلعه در استان قزوین، شهر معلم کلایه، و در شمال شرق روستای گازرخان قرار دارد. از آنجایی که قلعه الموت در ارتفاع قرار گرفته است، برای  دسترسی به آن، بایستی مسیری پر پیچ و خم را طی کرد. با پیمایش و کوهپیمایی یک ساعته شما می توانید به قلعه برسید.  

زمان مناسب و جذاب برای سفر به این منطقه بهار و پاییز است، در بهاری که شما منطقه سرسبز و پوشیده از گل های بهاری را خواهید دید و در پاییزی که چشم اندازهای طبیعتش چشمان شما را خیره خواهد کرد. البته با توجه به برداشت گیلاس، بهترین زمان برای  اغلب گردشگران فصل تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب می کنند.

 

راهنمای گردشگری قلعه الموت

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.