اعمال مهم شب و روز ماه شعبان چیست؟ + دعا، نماز، روزه و مناجات ماه شعبان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ماه شعبان از پر فضلیت ترین ماه ها در تقویم قمری می باشد. با اعمال این ماه و روایات و احادیث در باب فضلیت ماه شعبان با ما همراه باشید

 

اعمال ماه شعبان

مطلب نیو – ماه شعبان هشتمین ماه قمری می باشد که یکی از پرفضلیت ترین ماه ها محسوب می شود. شعبان از ریشه شعب است و از آنجایی که در ماه شعبان روزی مؤمنان  در آن منشعب می شود، شعبان نام گرفته است. 

این ماه اعمال بسیاری دارد که فرستادن صلوات، روزه گرفتن و صدقه دادن از مهم ترین آنهاست. صلوات شعبانیه و مناجان شعبانیه یکی از دعاهای خاص در این ماه است.

بیشترین مناسبت های اسلامی نیز در ماه شعبان رخ داده است. تولد امام مهدی (عج)، تولد امام حسین (ع)، امام سجاد (ع)، حضرت عباس (ع) و حضرت علی اکیر (ع) از خاص ترین مناسبت های این ماه است.

این مناسبت ها باعث شده که برخی جشن ها و مراسم های ویژه و خاص خود را در ماه شعبان برگزار کنند. جشن شعبانیه یکی از مهم ترین جشن ها می باشد که جایگاه ویژه ای دارد. 

  همه چیز درباره (اینترنت ماهواره ای) استارلینک ایلان ماسک + آیا اینترنت ماهواره ای شامل ایران می شود؟

اعمال ماه شعبان

در باب ماه شعبان، امام صادق به نقل از امام علی (ع) می فر مایند: از زمانی که شنیدم منادی رسول خدا (ص) ندا کرد در ماه شعبان، ترک نشد. از من روزه شعبان و ترک نخواهد شد. از من تا مدتی که حیات دارم ان شاء الله تعالی. و می‌فرمود: روزه دو ماه شعبان و رمضان، توبه مغفرت از خدا است.

اعمال ماه شعبان

پیامبر (ص) در باب ماه  شعبان می فرمایند: شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود، و در برخی احادیث از شعبان به سید و سرور ماه ها تعبیر شده است

اعمال ماه شعبان

مهمترین مناسبت های  ماه شعبان: 

دوم شعبان آمدن حکم وجوب روزه ماه رمضان درسال دوم هجری

سوم شعبان ولادت امام حسین(ع)

چهارم شعبان ولادت حضرت عباس(ع)

پنجم شعبان ولادت امام سجاد(ع)

یازده شعبان ولادت حضرت علی اکبر(ع)

پانزده شعبان ولادت امام زمان(عج)

اعمال ماه شعبان

اعمال ماه شعبان

اعمال ماه شعبان

اعمال ماه شعبان

اعمال ماه شعبان

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.