آیا عوارض «شیمی درمانی» ماندگار است؟ + توصیه های پزشکی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

شیمی درمانی از روش های مقابله با برخی از بیماری ها از جمله انواع سرطان ها است که معمولا برای بیماران سرطانی اتفاق می افتد ، اما آیا عوارض به جا مانده از آن ماندگار هستند؟

 

شیمی درمانی
شیمی درمانی

 

تأثیر شیمی درمانی بر بدن

شما پس از دریافت تشخیص سرطان ، اولین واکنش شما ممکن است این باشد که از پزشک بخواهید برای شیمی درمانی ثبت نام کند از این گذشته ، شیمی درمانی یکی از رایج ترین و قدرتمندترین اشکال درمان سرطان است ، اما شیمی درمانی کارهای دیگری بیش از خلاص شدن از شر سرطان دارد.

اگرچه این داروها به اندازه کافی برای از بین بردن سلولهای سرطانی که به سرعت در حال رشد هستند بسیار قدرتمند هستند ، اما همچنین می توانند به سلولهای سالم آسیب برسانند این ممکن است تعدادی از عوارض جانبی ایجاد کند شدت این عوارض به سلامت کلی ، سن و نوع شیمی درمانی بستگی دارد.

  راهکارهای ترک اعتیاد خانگی «مواد مخدر» + روش های درمانی

شرایط هر فرد در برابر شیمی درمانی

اینکه چگونه عوارض جانبی شیمی درمانی برای هر فرد آشکار می شود ، به عوامل دیگری مانند سن یا شرایط سلامتی موجود بستگی دارد، اما هر چقدر هم شدید باشد ، این تأثیرات برای هر فرد قابل توجه است ، داروهای شیمی درمانی می توانند بر روی هر سیستم بدنی تأثیر بگذارند.

اما موارد زیر حساس ترین هستند

  • دستگاه گوارش
  • فولیکول های مو
  • مغز استخوان
  • دهان
  • سیستم تناسلی

 

شیمی درمانی
شیمی درمانی

لازم است بدانید که چگونه این داروهای سرطانی می توانند بر سیستم اصلی بدن شما تأثیر بگذارند ، سیستم های عصبی و عضلانیسیستم عصبی مرکزی احساسات ، الگوهای فکری و هماهنگی را کنترل می کند داروهای شیمی درمانی ممکن است در حافظه مشکل ایجاد کنند ، یا تمرکز یا تفکر واضح را دشوار کنند.

این علامت را گاهی “مه شیمو” یا “مغز شیمیایی” می نامند. این اختلال شناختی خفیف ممکن است به دنبال درمان از بین برود یا ممکن است سالها بماند. موارد شدید حتی می تواند بر اضطراب و استرس موجود بیفزاید.

  راه های آسان و خانگی برای درمان بیماری بواسیر + توصیه های پزشکی

برخی از داروهای شیمیایی نیز می توانند باعث موارد زیر شوند

  • درد
  • ضعف
  • بی حسی
  • سوزن سوزن شدن در دست ها وپا (نوروپاتی محیطی)

عضلات شما ممکن است احساس خستگی ، درد و لرزش کنند و ممکن است رفلکس ها و مهارت های حرکتی کوچک شما کند شود همچنین ممکن است در تعادل و هماهنگی با مشکلاتی روبرو شوید.

سیستم دفع (کلیه و مثانه)کلیه ها هنگام حرکت از طریق بدن ، برای دفع داروهای شیمی درمانی قدرتمند کار می کنند در این روند ، برخی از سلول های کلیه و مثانه ممکن است تحریک شده یا آسیب ببینند.

 

شیمی درمانی
شیمی درمانی

 

علائم آسیب کلیه شامل موارد زیر است

  • کاهش ادرار
  • تورم دست ها
  • تورم پا و مچ پا
  • سردرد

همچنین ممکن است تحریک مثانه را تجربه کنید ، که باعث احساس سوزش هنگام ادرار و افزایش دفعات ادرار می شود ، برای کمک به سیستم شما ، پزشک به شما توصیه می کند مایعات زیادی بنوشید تا دارو را دفع کرده و سیستم شما را به درستی کار کند.

همچنین ، توجه داشته باشید که برخی از داروها باعث می شوند ادرار برای چند روز قرمز یا نارنجی شود ، اما بدانید که این مسئله جای نگرانی ندارد.

 

داروهای شیمی درمانی
داروهای شیمی درمانی

 

سیستم اسکلتی

بیشتر افراد با افزایش سن مقداری از توده استخوانی خود را از دست می دهند ، اما با استفاده از شیمی درمانی ، برخی از داروها با کاهش سطح کلسیم ، این از دست دادن را افزایش می دهند پوکی استخوان مرتبط با سرطان بیشتر از مردان بر زنان تأثیر می گذارد.

به ویژه زنان پس از یائسگی و کسانی که یائسگی آنها به دلیل شیمی درمانی ناگهانی ایجاد شده است. طبق موسسه ملی بهداشت (NIH) ، زنان تحت درمان سرطان پستان در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان قرار دارند.

این به دلیل ترکیب داروها و افت طبیعی سطح استروژن است پوکی استخوان خطر شکستگی و شکستگی استخوان را افزایش می دهد ، بیشترین نواحی بدن که دچار شکستگی می شوند ستون فقرات و لگن ، باسن و مچ ها هستند با دریافت کلسیم کافی و ورزش منظم می توانید به استحکام استخوان های خود کمک کنید.

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.