آشنایی با بیماری «سرطان تخمدان» و درمان + علائم و پیشگیری های لازم

زمان مطالعه: 4 دقیقه

از جمله مشکلاتی که خانم ها در سنین مختلف به ویژه درسنین بالا با آن دسته و پنجه نرم می کنند و نیز همواره باعث ایجاد نگرانی هایی در بین خانم ها بوده ، بیماری سرطان تخمدان است ، این مطلب با روش های جلوگیری از این بیماری راهکارهایی به شما خواهد داد

 

سرطان تخمدان
سرطان تخمدان

سرطان تخمدان

تخمدان ها اندام های کوچکی به شکل بادام هستند که در دو طرف رحم قرار دارند تخمدان در تخمدان تولید می شود سرطان تخمدان می تواند در چندین قسمت مختلف تخمدان رخ دهد.

سرطان تخمدان می تواند از سلولهای میکروبی ، استرومایی یا اپیتلیال تخمدان شروع شود سلول های جوانه سلول هایی هستند که به تخمک تبدیل می شوند سلولهای استرومایی ماده تخمدان را تشکیل می دهند سلولهای اپیتلیال لایه خارجی تخمدان هستند.

 

انجمن سرطان آمریكا تخمین می زند 22،240 زن در سال 2018 در ایالات متحده مبتلا به سرطان تخمدان تشخیص داده شوند و 14،070 مرگ در اثر این نوع سرطان در سال 2018 اتفاق می افتد ، حدود نیمی از موارد در زنان بالای 63 سال رخ می دهد.

  تست کرونا بصورت آنالاین + راهنمای تصویری

علائم سرطان تخمدان در زنان 

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است علائمی نداشته باشد که می تواند تشخیص آن را بسیار دشوار کند.

با این حال ، برخی از علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد

نفخ مکررهنگام غذا خوردن

به سرعت احساس سیری می کنید

مشکل خوردنیک نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن

درد یا ناراحتی در شکم یا لگناین علائم شروع ناگهانی دارند

آنها متفاوت از هضم طبیعی یا ناراحتی قاعدگی هستند

درباره چگونگی احساس این علائم اولیه سرطان تخمدان بیشتر بدانید و اگر فکر می کنید به این شکل از سرطان مبتلا هستید ، باید چه کار کنید.

بیماری سرطان تخمدان
بیماری سرطان تخمدان

علائم دیگر سرطان تخمدان می تواند شامل موارد زیر باشد

  • درد پایین کمردرد در هنگام مقاربت
  • یبوست
  • سوi هاضمه
  • خستگی
  • تغییر در چرخه قاعدگی
  • افزایش وزن
  • کاهش وزن
  • خونریزی واژن
  • آکنه
  • کمردردی که مدام بدتر می شود

اگر این علائم را بیش از دو هفته دارید ، باید به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

علل سرطان تخمدان

محققان هنوز نمی فهمند که چه عواملی باعث ایجاد سرطان تخمدان می شود عوامل خطر مختلف می تواند احتمال ابتلا به این نوع سرطان در زن را افزایش دهد ، اما داشتن این عوامل خطر به معنای ابتلا به سرطان نیست درباره هر عامل خطر و نقش آن در تعیین خطر ابتلا به سرطان تخمدان مطالعه کنید.

 

سرطان وقتی تشکیل می شود که سلول های بدن شروع به رشد و تکثیر غیر عادی می کنند محققان در حال مطالعه بر روی سرطان تخمدان در تلاشند تا مشخص کنند کدام جهش های ژنتیکی مسئول سرطان هستند.

این جهش ها ممکن است از والدین به ارث برسد و یا می توان آنها را به دست آورد یعنی در طول زندگی شما رخ می دهد.

انواع سرطان تخمدانسرطان اپیتلیال تخمدانسرطان سلولهای اپیتلیال شایعترین نوع سرطان تخمدان است 85 تا 89 درصد سرطان های تخمدان را تشکیل می دهد همچنین این چهارمین علت شایع مرگ سرطانی در زنان است.

 

این نوع اغلب در مراحل اولیه علائمی ندارد. تا زمانی که در مراحل پیشرفته بیماری نباشند ، بیشتر افراد تشخیص داده نمی شوند.عوامل ژنتیکیاین نوع سرطان تخمدان در خانواده ها دیده می شود و بیشتر در زنانی دیده می شود که سابقه خانوادگی در آنها وجود دارد.

بیماری سرطان تخمدان
بیماری سرطان تخمدان
  • سرطان تخمدان و سرطان پستان
  • سرطان تخمدان بدون سرطان پستان
  • سرطان تخمدان و سرطان روده بزرگ

زنانی که دارای دو یا بیشتر بستگان درجه یک مانند پدر و مادر ، خواهر و برادر و یا کودک هستند و مبتلا به سرطان تخمدان هستند ، در معرض بالاترین خطر هستند با این حال ، داشتن حتی یک خویشاوند درجه یک با سرطان تخمدان خطر را افزایش می دهد “ژن های سرطان پستان” BRCA1 و BRCA2 نیز با خطر سرطان تخمدان در ارتباط هستند.

عواملی که با افزایش بقا مرتبط هستندعوامل زیادی در افزایش بقا در زنانی که به کارسینوم اپیتلیال تخمدان مبتلا هستند ، ارتباط دارد

بیماری سرطان تخمدان
بیماری سرطان تخمدان

دریافت تشخیص در مراحل اولیه

سن کمتری داشتن یک تومور کاملاً تمایز یافته یا سلولهای سرطانی که هنوز شباهت زیادی به سلولهای سالم دارند.

داشتن تومور کوچکتر در زمان برداشتن

داشتن سرطان ناشی از ژن های BRCA1 و BRCA2عمل جراحیبرای تأیید تشخیص ، تعیین مرحله سرطان و حذف بالقوه سرطان می توان جراحی انجام داد.در حین جراحی ، جراح شما سعی می کند تمام بافتهای حاوی سرطان را از بین ببرد آنها همچنین ممکن است از بیوپسی استفاده کنند تا ببینند آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر میزان جراحی ممکن است به این بستگی داشته باشد که آیا می خواهید در آینده باردار شوید.

اگر می خواهید در آینده باردار شوید و سرطان مرحله 1 دارید ، جراحی می تواند شامل موارد زیر باشد ، برداشتن تخمدان مبتلا به سرطان و نمونه برداری از تخمدان دیگراز بین بردن بافت چربی ، یا امینتوم متصل به برخی از اندام های شکمبرداشتن غدد لنفاوی شکم و لگن نمونه برداری از بافت های دیگر و جمع آوری مایعات در داخل شکم.

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.