فیلم هوایی بسیار زیبا از جشن سده در روستای چم استان یزد + معرفی جشن سده

زمان مطالعه: 2 دقیقه

فیلم هوایی بسیار زیبا از جشن سده در روستای چم استان یزد + معرفی جشن سده

 

 

 

جشن سده چیست؟

جشن سده یک جشن ایرانی است که توسط زرتشتیان هر ساله در ایران و در دیگر نقاط جهان برگزار می گردد. این جشن در روز دهم بهمن ماه یا به طور دقیق در شامگاه دهم بهمن ماه هر سال در بسیاری از شهرها و روستاها در کرمان،یزد ،اهواز،شیراز و حتی در کشورهای دیگر مثل کشورهای اروپایی (سوئد) و حتی در آمریکا و استرالیا برگزار می گردد.

در این روز همه اهالی شهر و روستا به کمک یکدیگر مقدار زیادی هیزم جمع‌آوری کرده و آن را بر روی پشت بام ها یا در یک جای مشخص بر روی هم انباشته می کنند و یک آتش بزرگ از آن بر پا می کنند. این نوعی همبستگی و ایجاد مشارکت و همکاری در بین مردم به شمار می‌آمده است.

 

معنی سده:

این جشن بدان معناست که از ابتدای زمستان یعنی از(اول آبان) تا ۱۰ بهمن  تنها زرتشتیان روز ها را شمارش می کردند و در ۱۰ بهمن در روز سده که آتش به دست انسان میرسد از آن پس شبها نیز مانند روزها با برافروختن آتش روشن می‌شد و دو ماه دی و بهمن که به عقیده زرتشتیان ماه هایی برای نیرومند شدن اهریمن به شمار می‌آیند با دست پیدا کردن انسان به آتش آن شب های تار نیز مانند روز روشن شد و از روز سده به بعد تا اول نوروز ، هم روزها و هم شب ها را شمارش می کردند به این صورت که از اول آبان تا روز سده صد روز و از روز سده تا اول نوروز پنجاه شب و پنجاه روز شمرده می شده است.

در خصوص واژه سده برگرفته شده از واژه صد می باشد و آن را به اردشیر بابکان و یا زادروز کیومرث پدر نخستین نسبت می دهند.

ابوریحان بیرونی سده را یادگار اردشیر بابکان می‌داند و در خصوص علت و ایجاد این جشن و  اضافه می‌کند که هرگاه روزها و شبها را جداگانه شمارش کنید میانه آن و آخرسال عدد صد به دست می آید و علت را این چنین بیان می کند که در این روز  زادگان کیومرث پدر نخستین درست صد نفر شده اند و از بین خود یک نفر را به عنوان پادشاه انتخاب کردند.

فردوسی هم در خصوص جشن سده آن را به زمان پادشاهی هوشنگ مرتبط می داند اما در خصوص اینکه این جشن از چه زمانی در بین ایرانیان به صورت رسمی برگزار گشت به دوره اردشیر بابکان بر می گردد.در خصوص چگونگی برگزاری و نحوه و شیوه این جشن در اسناد تاریخی اشاره‌ای نشده است.

 

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.