رژیم تغذیه مناسب برای زنان در دوران بارداری + مواد مغذی مورد نیاز زنان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری برای مادر و فرزند بسیار حائز اهمیت می‌باشد زیرا تغذیه مادر منبع اصلی تغذیه کودک در دوران بارداری می باشد در ادامه به بررسی رژیم غذایی مناسب زنان باردار می‌پردازیم

 

رژیم تغذیه مناسب برای زنان در دوران بارداری + مواد مغذی مورد نیاز زنان

مواد مغذی مورد نیاز زنان باردار

از جمله مواد مغذی مورد نیاز زنان باردار می توان به کلسیم، فولیک اسید ،آهن و پروتئین اشاره کرد این چهار عنصر از مهم‌ترین مواد مغذی برای زنان باردار می باشند

  راهکارهای کاهش تاثیر آلودگی هوا

رژیم تغذیه مناسب برای زنان در دوران بارداری + مواد مغذی مورد نیاز زنان

 

فولیک اسید

فولیک اسید یکی از ویتامین های گروه B (ویتامین B9) میباشد که کمک به جلوگیری از نقایص مادرزادی در مغز و نخاع کودک میکند

به دست آوردن این ماده از مواد غذایی مقداری دشوار است به همین دلیل توصیه می‌شود که زنانی که قصد بارداری دارند یک ماه قبل از بارداری از مکمل های حاوی فولیک اسید در برنامه روزانه خود استفاده کنند فولیک اسید را میتوان در منابع غذایی همچون سبزیجات غلات غنی شده لوبیا و مرکبات یافت کرد

 

رژیم تغذیه مناسب برای زنان در دوران بارداری + مواد مغذی مورد نیاز زنان

 

کلسیم

از این ماده معدنی برای ساخت استخوان و دندان کودک استفاده می شود

اگر یک زن باردار کلسیم کافی مصرف نکند مواد معدنی از مادر به کودک نمی رسد. کلسیم در محصولات لبنی غنی شده با ویتامین دی وجود دارد

این ماده نیز باید قبل از بارداری توسط مادر مصرف شود تا بدن سرشار از کلسیم باشد و به راحتی به کودک برسد منابع مهم کلسیم شیر، ماست ،پنیر ،آب میوه‌ها ، غذاهای غنی شده با کلسیم، ماهی ساردین یا ماهی آزاد و کلم پیچ می باشد

 

رژیم تغذیه مناسب برای زنان در دوران بارداری + مواد مغذی مورد نیاز زنان

 

آهن

آهن برای تولید خون و تامین اکسیژن کودک مورد نیاز می باشد اگر یک زن باردار آهن کمی دریافت کند ممکن است دچار کم‌خونی شود که این وضعیت منجر به خستگی و افزایش خطر عفونت می شود

برای افزایش جذب آهن رژیم غذایی زنان باردار باید دارای منابع کافی از ویتامین c باشد به عنوان مثال هنگام صبحانه یک لیوان آب پرتقال همراه با غلات غنی شده با آهن میل کنید

از منابع غذایی آهن می توان به گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی ،لوبیا ، نخودفرنگی و غلات غنی شده با آهن اشاره کرد

 

رژیم تغذیه مناسب برای زنان در دوران بارداری + مواد مغذی مورد نیاز زنان

 

پروتئین

طبق گفته محققان در دوران بارداری به پروتئین بیشتری مورد نیاز است

پروتئین به ساخت اندام های مهم برای کودک مانند مغز و قلب کمک می کند و زنان باردار باید حداقل ۶۰ گرم پروتئین در طی روز مصرف کنند منابع غذایی سرشار از پروتئین گوشت ،مرغ، لوبیای ،نخود فرنگی ، تخم مرغ و آجیل می باشند

 

رژیم تغذیه مناسب برای زنان در دوران بارداری + مواد مغذی مورد نیاز زنان

 

میوه ها و سبزیجات

یک رژیم غذایی مناسب بارداری باید شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد به خصوص در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری و بسیار حائز اهمیت می باشد میوه و سبزیجات دارای کالری کمی می باشند و مملو از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی می باشند

همچنین استفاده از غذاهای لبنی مانند شیر ماست پنیر برای جذب ویتامین d بسیار مفید و حائز اهمیت می باشد و پیشنهاد می شود که در طی روز ۳ تا ۴ وعده غذایی لبنی مصرف شود

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.