درمان استرس به روش های غیر دارویی ( هشت راه کار )

زمان مطالعه: 6 دقیقه

درمان استرس

 

یکی از مهمترین مسائل روزمره انسان در قرن بیست و یکم وجود یک عامل بازدارنده در خصوص زندگی شخصی و اجتماعی می باشد. استرس یک بیماری یا یک حالت درونی در یک شخص بوده که در پی عوامل خارجی و محیطی و همچنین بر اثر برخی از احساسات درونی فرد ناشی می گردد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش سرعت در کارها و روزمره انسان ها افزایش جمعیت و گرایش انسان به شهرنشینی و مشکلاتی از قبیل استرس و اضطراب در بعضی از افراد جامعه در خصوص زندگی اجتماعی و یا شخصی و حضور در جامعه ممکن است پدیدار گردد.
درمان استرس

درمان استرس به روش های غیر دارویی:

درمان استرس،یکی از مهمترین مسائل روزمره انسان در قرن بیست و یکم وجود یک عامل بازدارنده در خصوص زندگی شخصی و اجتماعی می باشد.

استرس یک بیماری یا یک حالت درونی در یک شخص بوده که در پی عوامل خارجی و محیطی و همچنین بر اثر برخی از احساسات درونی فرد ناشی می گردد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش سرعت در کارها و روزمره انسان ها افزایش جمعیت و گرایش انسان به شهرنشینی و مشکلاتی از قبیل استرس و اضطراب در بعضی از افراد جامعه در خصوص زندگی اجتماعی و یا شخصی و حضور در جامعه ممکن است پدیدار گردد.

یکی از مهمترین مسائل روزمره انسان در قرن بیست و یکم وجود یک عامل بازدارنده در خصوص زندگی شخصی و اجتماعی می باشد. استرس یک بیماری یا یک حالت درونی در یک شخص بوده که در پی عوامل خارجی و محیطی و همچنین بر اثر برخی از احساسات درونی فرد ناشی می گردد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش سرعت در کارها و روزمره انسان ها افزایش جمعیت و گرایش انسان به شهرنشینی و مشکلاتی از قبیل استرس و اضطراب در بعضی از افراد جامعه در خصوص زندگی اجتماعی و یا شخصی و حضور در جامعه ممکن است پدیدار گردد.
راهکارها

حال این گونه استرس ها یا اضطراب ها ممکن است به صورت موقتی ایجاد گردند یا به صورت طولانی مدت فرد را مورد تاثیر خود قرار دهد .

روش های کنترل استرس یا اضطراب:

می‌توانند به صورت مقطعی یا دائمی و همچنین می توانند به روشهای سنتی، مدرن پزشکی یا با مصرف داروها یا شبه داروها و یا با استفاده از برخی از مواد غذایی خاص یا همچنین از طریق برخی از راهکارهای ورزشی یا تغییر در روییه زندگی یا از طریق تمریناتی مانند یوگا حاصل گردد .

در اینجا مجموعه کاملی از روشهای غیر دارویی را به شما ارائه می دهیم و انتخاب آن روش مناسب به عهده شخص شما بوده و در این زمینه استفاده از یک مشاور تخصصی روانشناسی  و یا یک پزشک متخصص  ضروری می باشد.

 

یکی از مهمترین مسائل روزمره انسان در قرن بیست و یکم وجود یک عامل بازدارنده در خصوص زندگی شخصی و اجتماعی می باشد. استرس یک بیماری یا یک حالت درونی در یک شخص بوده که در پی عوامل خارجی و محیطی و همچنین بر اثر برخی از احساسات درونی فرد ناشی می گردد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش سرعت در کارها و روزمره انسان ها افزایش جمعیت و گرایش انسان به شهرنشینی و مشکلاتی از قبیل استرس و اضطراب در بعضی از افراد جامعه در خصوص زندگی اجتماعی و یا شخصی و حضور در جامعه ممکن است پدیدار گردد.
ورزش کردن

1- ورزش کردن:

یکی از ساده ترین و موثرترین راههای کاهش استرس به صورت فیزیکی در بدن شما ورزش کردن می باشد .

در نتیجه ورزش کردن باعث:

الف )بهبود کیفیت خواب

ب) افزایش اعتماد به نفس در فرد افزایش پیدا میکند

  سعید نمکی (وزیر بهداشت): دقیقه 90 از کرونا گل می‌خوریم و می‌بازیم ! + فیلم

پرداختن به فعالیت ورزشی مناسب در روز باعث  آزاد شدن هورمون های مناسب  و مفید و اندروفین در مغز شده و همچنین باعث بالا رفتن ضربان قلب در شما می گردد و همین موضوع باعث می گردد که شما بعد از حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از زمان  فعالیت ورزشی احساس راحتی و سبکی کرده و شاهد کاهش استرس خود  باشید.

شاید موثرترین و بهترین روش برای کاهش استرس روزانه برای هر فرد پرداختن به یک فعالیت ورزشی مناسب و مورد علاقه او است.

 

یکی از مهمترین مسائل روزمره انسان در قرن بیست و یکم وجود یک عامل بازدارنده در خصوص زندگی شخصی و اجتماعی می باشد. استرس یک بیماری یا یک حالت درونی در یک شخص بوده که در پی عوامل خارجی و محیطی و همچنین بر اثر برخی از احساسات درونی فرد ناشی می گردد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش سرعت در کارها و روزمره انسان ها افزایش جمعیت و گرایش انسان به شهرنشینی و مشکلاتی از قبیل استرس و اضطراب در بعضی از افراد جامعه در خصوص زندگی اجتماعی و یا شخصی و حضور در جامعه ممکن است پدیدار گردد.
داشتن خواب کافی

۲- داشتن خواب کافی و تنظیم زمان خواب:

تغییر در عادت های خواب و زمان آن میتواند زمینه ساز بروز استرس در افراد گردد .اگر شما به موقع از خواب بیدار می شوید و همچنین به موقع غذا خورده و فعالیت‌های روزانه خود می پردازید نشان از این است که داشتن خواب کافی و زمان مناسب آن در کاهش استرس روزانه شما موثر بوده در این میان بهبود کیفیت خواب می تواند در کاهش استرس شما بسیار موثر باشد. کارشناسان توصیه می کنند برای زمان خواب خود یک زمان مشخص در نظر گرفته و سر ساعت به رختخواب بروید و سر ساعت مشخص از خواب بیدار شوید و همچنین داشتن ۷ الی ۸ ساعت خواب کافی در شبانه روز بسیار موثر است.

در این میان گوش دادن به موزیک یا خواندن کتاب و یا داشتن یک حمام آرامش بخش می تواند در کیفیت خواب شما موثر باشد.

 

یکی از مهمترین مسائل روزمره انسان در قرن بیست و یکم وجود یک عامل بازدارنده در خصوص زندگی شخصی و اجتماعی می باشد. استرس یک بیماری یا یک حالت درونی در یک شخص بوده که در پی عوامل خارجی و محیطی و همچنین بر اثر برخی از احساسات درونی فرد ناشی می گردد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش سرعت در کارها و روزمره انسان ها افزایش جمعیت و گرایش انسان به شهرنشینی و مشکلاتی از قبیل استرس و اضطراب در بعضی از افراد جامعه در خصوص زندگی اجتماعی و یا شخصی و حضور در جامعه ممکن است پدیدار گردد.
تمرین تنفس

۳- تمرین تنفس:

برداشته شده است سبک یوگا ،یوگا یکی از موثرترین روش ها در ایجاد تمرکز و کنترل و کاهش استرس در سطح دنیا به شمار می آید و در زمینه آن کتاب های بسیار و روشهای متفاوتی بررسی و به جامعه ارائه شده است.

یکی از مهم ترین و راحت ترین روش های آن تکنیک تنفسی یوگایی کلاسیک می باشد که در این روش با نگه داشتن تنفس به صورت یک نفس عمیق و خارج کردن آن به صورت آهسته با شمارش کردن می توانید به کاهش استرس تان کمک کنیم زیرا در این حالت شما نمی توانید هم دارای استرس بوده و هم در کشیدن یا بیرون دادن تنفس خود تمرکز داشته از این روش به عنوان روش 874 نیز نام برده شده است.

روش تمرین:

که در ابتدا کاملاً نفس خود را بیرون داده و با ۴ شماره به نفس گیری می کنید سپس به مدت ۷ شماره نفس خود را نگه داشته و بعد از آن با ۸ شماره نفس خود را بیرون دهید .

  اولین تصاویر از (واکسن کرونا ایرانی) + جزئیات تست واکسن ایرانی منتشر شد

یکی از مهمترین مسائل روزمره انسان در قرن بیست و یکم وجود یک عامل بازدارنده در خصوص زندگی شخصی و اجتماعی می باشد. استرس یک بیماری یا یک حالت درونی در یک شخص بوده که در پی عوامل خارجی و محیطی و همچنین بر اثر برخی از احساسات درونی فرد ناشی می گردد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش سرعت در کارها و روزمره انسان ها افزایش جمعیت و گرایش انسان به شهرنشینی و مشکلاتی از قبیل استرس و اضطراب در بعضی از افراد جامعه در خصوص زندگی اجتماعی و یا شخصی و حضور در جامعه ممکن است پدیدار گردد.

 

۴ -استفاده از تکنیک نوشتن:

یکی از راه های درمان استرس به کاربردن نوشتن و سبک کردن آن چیزی است که باعث استرس در شما می گردد .سپس نوشتن در مورد آن چه که  وجود آن و یا از داشتن آن در خود راضی هستید. در این روش نوشتن شما باعث جهت دادن به ذهن خود و هدایت آن  به سمت چیزهای مثبتی که در زندگی دارید شده و باعث کاهش استرس خود می گردید .

شما می توانید لیستی از تمام مواردی که باعث ناراحتی و استرس شما می‌شود تهیه کرده و آن دسته از کارهایی که برای شما ضروری هستند را مشخص کرده و بقیه را خط بزنید.

یکی از مهمترین مسائل روزمره انسان در قرن بیست و یکم وجود یک عامل بازدارنده در خصوص زندگی شخصی و اجتماعی می باشد. استرس یک بیماری یا یک حالت درونی در یک شخص بوده که در پی عوامل خارجی و محیطی و همچنین بر اثر برخی از احساسات درونی فرد ناشی می گردد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش سرعت در کارها و روزمره انسان ها افزایش جمعیت و گرایش انسان به شهرنشینی و مشکلاتی از قبیل استرس و اضطراب در بعضی از افراد جامعه در خصوص زندگی اجتماعی و یا شخصی و حضور در جامعه ممکن است پدیدار گردد.
افت سطح قند خون

۵ -افت سطح قند خون:

شاید یکی از دلایل ایجاد استرس در شما کاهش قند خون در شما باشد به طوری که بعضی از افراد با احساس گرسنگی و کاهش سطح قند خون دچار اضطراب و استرس می گردند.

در این صورت برای خود میان وعده های در نظر گرفته و همیشه برای افت سطح قند خون خود راه کارهایی از قبیل داشتن یک مشت گردو یا یک تکه شکلات تلخ موثر خواهد بود.

در اینجا به شما توصیه می گردد که از غذاهای سالم و سبزیجات و غذاهای طبیعی استفاده کرده و از خوردن فست فودها و غذاهای ناسالم که باعث ایجاد استرس در افراد میگردد خودداری کنید.

یکی از مهمترین مسائل روزمره انسان در قرن بیست و یکم وجود یک عامل بازدارنده در خصوص زندگی شخصی و اجتماعی می باشد. استرس یک بیماری یا یک حالت درونی در یک شخص بوده که در پی عوامل خارجی و محیطی و همچنین بر اثر برخی از احساسات درونی فرد ناشی می گردد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش سرعت در کارها و روزمره انسان ها افزایش جمعیت و گرایش انسان به شهرنشینی و مشکلاتی از قبیل استرس و اضطراب در بعضی از افراد جامعه در خصوص زندگی اجتماعی و یا شخصی و حضور در جامعه ممکن است پدیدار گردد.
خوردن صبحانه

6-خوردن صبحانه:

یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه خوردن صبحانه می باشد که می تواند خوردن تخم مرغ در یک وعده صبحانه به افزایش سطح طبیعی کولین کمک کرده و از افزایش استرس شما در طول روز بکاهد.

  توصیه های نبی اکرم (ص) درهنگام شیوع بیماری همگانی بر روی یک بیلبورد تبلیغاتی در کانادا + عکس

 

یکی از مهمترین مسائل روزمره انسان در قرن بیست و یکم وجود یک عامل بازدارنده در خصوص زندگی شخصی و اجتماعی می باشد. استرس یک بیماری یا یک حالت درونی در یک شخص بوده که در پی عوامل خارجی و محیطی و همچنین بر اثر برخی از احساسات درونی فرد ناشی می گردد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش سرعت در کارها و روزمره انسان ها افزایش جمعیت و گرایش انسان به شهرنشینی و مشکلاتی از قبیل استرس و اضطراب در بعضی از افراد جامعه در خصوص زندگی اجتماعی و یا شخصی و حضور در جامعه ممکن است پدیدار گردد.
استفاده از مدیتیشن
۷- استفاده از مدیتیشن:

یکی از موثرترین راهکار های در درمان استرس مدیتیشن میباشد و در اصل ریشه در آیین بودایی دارد و اکنون به یکی از اصلی‌ترین درمان‌های کاهش اضطراب تبدیل شده است تمرین ذهن آگاهی به فرد اجازه می‌دهد ذات واقعی هر لحظه را هر طوری که روی میدهد تجربه و حس کند نه آن چیزی را که انتظار دارد یا  از آن می ترسد .

شما می توانید با یادگیری مدیتیشن و به کارگیری آن در روز در مدت کوتاهی به کاهش سطح استرس خود کمک کنید و خوشبختانه حتماً نیاز به حضور در کلاسهای مدیتیشن ضروری نیست و امروزه کتاب های زیادی جهت راهنمایی  و آموزش مدیتیشن در اختیار افراد قرار دارند.

 

یکی از مهمترین مسائل روزمره انسان در قرن بیست و یکم وجود یک عامل بازدارنده در خصوص زندگی شخصی و اجتماعی می باشد. استرس یک بیماری یا یک حالت درونی در یک شخص بوده که در پی عوامل خارجی و محیطی و همچنین بر اثر برخی از احساسات درونی فرد ناشی می گردد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش سرعت در کارها و روزمره انسان ها افزایش جمعیت و گرایش انسان به شهرنشینی و مشکلاتی از قبیل استرس و اضطراب در بعضی از افراد جامعه در خصوص زندگی اجتماعی و یا شخصی و حضور در جامعه ممکن است پدیدار گردد.
فعالیت های اجتماعی

8-فعالیت های اجتماعی:

انجام فعالیت های اجتماعی و حضور در کنار دوستان و خانواده تحقیقات نشان داده که حمایت اجتماعی از طرف خانواده و دوستان می توانند به کاهش سطح استرس شما کمک زیادی کند.ترشح اکسی توسین ضد استرس طبیعی است درنتیجه یک رابطه اجتماعی و نزدیک با دوستان و افراد خانواده ایجاد می‌شود و تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که مردان و زنانی که دچار روابط اجتماعی ضعیف‌تری میباشند بیشتر در معرض ابتلا به استرس و اضطراب هستند.

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.