تفاوت 2g – 3g – 4g – 5g و LTE در شبکه های موبایل چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش استفاده از تلفن همراه و سیستم بین المللی اینترنت که امروز به صورت شبکه های اینترنتی هواره‌ای ،ADSL و همچنین شبکه های تلفن همراه قابل استفاده برای عموم مردم در سراسر ایران و جهان می باشد.

یکی از دغدغه های کاربران در خصوص استفاده از شبکه اینترنت و تلفن همراه بحث سرعت و انتقال داده از طریق اینترنت و شبکه های تلفن همراه می باشد و تغییر در نسل های شبکه های تلفن همراه ، پهنا و سرعت باند در هر منطقه یکی از مهمترین مسائل برای هر فرد در زندگی روزمره خود به حساب می آید.

 

 

تفاوت پهنای باند شبکه های تلفن همراه 2G-3G-4G-LTE :

در شبکه تلفن همراه تفاوت پهنای باند در این شبکه شامل ایجاد تفاوت هایی در سرعت دسترسی به اینترنت میگردد و لغت Generation یا نسل نمایانگر تغییرات در نسل تکنولوژی تلفن همراه در خصوص پیشرفت تکنولوژی خود تلفن همراه و همچنین تغییرات تکنولوژی در شبکه تلفن همراه است که قابلیت انتقال و دریافت داده با پهنای باند متفاوت را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

 

همچنین بخوانید: پیدا کردن شماره تلفن سیمکارتی که شماره اش را نمی دانیم ؟ (با استفاده از کدهای دستوری)

 

 

 

1g : در نسل ابتدایی گوشی های تلفن همراه که قابلیت استفاده محدودی داشت و از تکنولوژی 1g استفاده می کردند

 

2g : با پیشرفت تکنولوژی های ساخت گوشی‌های همراه و ارائه خدمات اینترنت نسل  2g گوشی های تلفن همراهی که توانایی‌های برقراری ارتباط مکالمه و پیام کوتاه مانند mms را داشتند به بازار آمدند

  مشخصات ظاهری و فنی (سمند پلاس) ایران خودرو + آشنایی با سمند پلاس

 

این گوشی ها شامل گوشی های ابتدایی شرکت نوکیا و سامسونگ بودند و بعد از آن با اضافه شدن پهنای باند و سرعت دسترسی به اینترنت و پیشرفت تکنولوژی ساخت تلفن های گوشی همراه، تلفن های موبایلی با سرعت اتصال اینترنت 3g راهی بازار مصرف شد.

 

شبکه 3G :

 سرعت انتقال در این شبکه 384Kbit/s می باشد. اتحادیه بین المللی مخابرات سرعت شبکه مخابراتی  IMT-2000 را 2Mbps در منازل و 384Kbit در تلفن های همراه معین کرد و بیان کرد این سرعت نسل  3G می باشد.

 
تکنولوژی 4G : مسلما 4g بسیار سریعتر از 3g و بطور متوسط پنج برابر سریعتر از آن است بطور متوسط سرعتی بین 3mbps تا 10mbps دارد.
 

تکنولوژی 5g : سامسونگ هواوي در حال حاضر گوشيهاي اين نسل را ارائه داده اند و شركتهاي بزرگ در حال کار بر روی توسعه شبکه 5g ( فناوری سیار mmWave) با حداکثر سرعت 1 گیگابیت در ثانیه (1Gbps) هستند. بطوریکه 100 برابر سریعتر از 4g است. به گفته شرکت سامسونگ 5g قادر به ارائه تجربه گیگابیتی در هرکجا برای مشترکین خواهد بود و سرعت ارسال دیتا را در هر ایستگاه تا دهها گیگابایت در ثانیه ممکن می سازد.

 

LTE :  
LTE مخفف عبارت Long Term Evolution، به معنی فناوری تکامل بلندمدت، است که به‌عنوان نسل سوم شبکه‌های تلفن همراه شناخته می‌شود. بنابراین LTE  نسل اول تکنولوژی  4Gاست که روی کاغذ باید سرعتی معادل 100 مگابیت بر ثانیه در اختیار کاربرانش قرار دهد، اما متاسفانه میانگین سرعت نسل اول اینترنت  4G، حتی در بریتانیا نیز، از 1/15 مگابیت بر ثانیه فراتر نمی‌رود. این پایین بودن سرعت سرویس LTE تنها به موضوع دانلود محدود نشده است و سرعت وب‌گردی و آپلود را نیز شامل می‌شود.

  ویدئو رونمایی از نیمار در فورتنایت + دمو بازی

 

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.