(تای چی) چیست؟ +روش ها و انواع مختلف تای چی،مزایا و معایب

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تای چی، حرکاتی که ریشه در طب چینی با قدمتی هزاران ساله که تلفیقی از هنرهای رزمی و مدیتیشن است. که به بهبود سلامت جسمی و آرامش روانی کمک می کند

 

تای چی چیست؟

مطلب نیو – تای چی یک ورزش ذهنی و بدنی ست که با تمرکز بر روی انها، به بهبود وضعیت بدن کمک می کند.ورزشی که در تعادل، انعطاف پذیری و حفظ قدرت بدن موثر است. این ورزش به عنوان مدیتیشن پویا معرفی شده است، ولی در واقع یک هنر رزمی است که در چین پایه گذاری شده است. هر فردی با داشتن حداقل وضعیت سلامت و تناسب اندام، می تواند این ورزش را شروع کند.

  راهنمای طبیعت گردی و گردشگری دریاچه چورت + راه های دسترسی و امکانات

تای چی

دو اصلاح جالب وجود دارد که برای درک بهتر ورزش تای چی، کمک می کند. اصطلاح “چی” (QI): نیروی حیات که در سراسر بدن جاری است، منجر به جریان صحیح در بدن و رفع انسدادها می‌شود و اصطلاح “یین و یانگ”  (Yin and Yang): عناصر متضادی وجود دارند که طبیعت را ساخته‌اند و باید هماهنگی بین آنها برقرار کرد. تای چی به داشتن و تقویت تعادل در این بین کمک می‌کند.

از آنجایی که ورزش تای چی یک ورزش ذهنی و بدنی است، در انجام حرکات آن بایستی تمرکز بسیار داشت. شروع تمریتان تای چی باید نفس های عمیق صورت بگیرد. حرکات آن شباهت زیادی به مدیتیشن دارد و باید روی شکل انجام دادن آن تمرکز نمود. در این ورزش مفاصل به صورت کامل کشیده و باز و خم نمی شود. بایستی در زمان تمرین روی احساسات بدنی، مراقبه و تمرکز کامل داشت. در این ورزش عضلات در حال انقباض قرار نمی‌گیرند و به حالت انبساط در می‌آیند. حرکاتش به صورت دورانی ست و فشاری برای انجام آنها به بدن وارد نمی‌شود.

تای چی چیست؟

انواع مختلف تای چی

تای چی انواع مختلفی دارد، ولی همه آنها از قوانین یکسانی پیروی می کنند که برگرفته شده از حرکات کنترل شده و رزمی است. 

وو Wu:  از محبوب ترین انواع تای چی است که توسط  “وو چویان یو” ابداع شد. آنچه آن را از سایر اشکال تای چی متمایز می‌کند، تمرکز آن بر کشیدن بدن با خم شدن به جلو و عقب در مقابل ایستادن در حالت مرکزی است که نوع تای چی تمرکز زیادی بر بهبود تعادل دارد.

چن chen: قدیمی ترین شکل تای چی است که گویاتوسط خانواده چن ساخته شده است و با ترکیبی از حرکات آهسته و سپس سریع از جمله پریدن، لگد زدن و ضربه زدن مشخص می‌شود. این نوع از تای چی، از حرکتی به نام “حلقه ابریشم” استفاده می‌کند که اساساً حرکتی مارپیچ و روان است که از پاها شروع می‌شود و به داخل دست‌ها ختم می‌شود.

سان sun: این نوع در مقایسه با نوع های دیگر، شامل پیاده روی بیشتر است که با حرکات نرم همراه است. وقتی می‌بینید که از ابتدا تا انتها اجرا می‌شود، بسیار شبیه یک رقص زیبا است. این نوع  توسط سان لوتانگ  دانشمند کنفوسیوسی و تائوئیست ساخته شد.

یانگ yung: محبوب ترین شکل تای چی است که در سراسر جهان انجام می‌شود و توسط یانگ لوچان تاسیس و از سبک اصلی چن پیروی می‌کند. تفاوتاین ونوع در این است که تمرکز آن بیشتر بر بهبود انعطاف پذیری از طریق حرکات بزرگ و مانند جارو کشیدن است که با یک حرکت آهسته و برازنده اجرا می‌شوند. 

هائو  hao: اینو نوع به مهارت پیشرفته تری نیاز دارد. این سبک تأکید زیادی بر کنترل حرکت و نیروی داخلی بدن دارد و برای کسانی که تازه کار هستند توصیه نمی‌شود.

 

تای چی چیست؟

مزایای تای چی

تای چی از آنجایی که تلفیقی از ورزش ذهن و بدن است، مزایای بسیار در سلامت جسم و روح شما دارد. تای چی می تواند روی  قدرت و استقامت شما تاثیر مثبت بگذارد. با تمرین مداوم می‌توانید لاغر شوید و عظلات را تقویت کنید. این ورزش علاوه بر این که سلامت ذهنی شما را بهبود می‌بخشد، توانایی‌های ذهنی را تقویت می‌کند.

تای چی همراه با حرکت بدنی می‌تواند در آرامش و تمرکز به شما کمک کند و حتی می‌تواند باعث ترشح اندورفین‌های خوب شود که از نظر روحی به شما شادی و نشاط را به ارمغان می آورد. تای چی، علاوه بر بهبود انعطاف پذیری و چابکی می‌تواند به شما در تعادل و هماهنگی کمک کند. در پایان می توان گفت که این مهارت در زندگی روزمره شما مفید است زیرا مهارت‌های حرکتی ظریف می تواند در زندگی روزانه شما موثر باشد، و اجازه ندهد شما بهخ راحتی زمین بخورید یا حتی لیز بخورید. 

 

تای چی چیست؟

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.