آشنایی با بیماری «گال» + راه های پیش گیری و درمان

زمان مطالعه: 4 دقیقه

چگونه شخص دچار بیماری گال می شود؟ چه چیزی فوراً بیماری گال را از بین می برد؟ آیا بیماری گال ناشی از کثیف بودن است؟ در وهله اول چگونه به بیماری گال مبتلا می شوید؟

بیماری گال
بیماری گال

بررسی اجمالی

گال باعث ایجاد تاول های برجسته کوچک روی پوست می شود

گال نوعی بیماری خارش دار پوستی است که در اثر کنه ریزه کاری به نام Sarcoptes scabiei ایجاد می شود،خارش شدید در ناحیه ای ایجاد می شود که کنه سوراخ می کند.

تمایل به خراشیدن ممکن است به خصوص در شب شدید باشد.

گال مسری است و می تواند از طریق تماس جسمی نزدیک در یک خانواده ، گروه مراقبت از کودکان ، کلاس مدرسه ، خانه سالمندان یا زندان به سرعت گسترش یابد،از آنجا که گال بسیار مسری است ، پزشکان اغلب درمان را برای کل خانواده ها یا گروه های تماس توصیه می کنند.

گال به راحتی قابل درمان است،داروهایی که روی پوست شما استفاده می شود ، کنه های ایجاد کننده گال و تخمک های آنها را از بین می برد. اما ممکن است چندین هفته پس از درمان هنوز دچار خارش شوید.

 

بیماری گال
بیماری گال

علائم و نشانه های گال عبارتند از:

خارش ، اغلب شدید و معمولاً در شب شدیدتر

آبراهه های نازک و نامنظم حفره متشکل از تاول های کوچک یا برجستگی هایی روی پوست شما وجود دارد

حفره ها یا رد ها معمولاً در چین های پوستی ظاهر می شوند

اگرچه تقریباً هر قسمت از بدن ممکن است درگیر شود ، در بزرگسالان و کودکان بزرگتر غالباً گال یافت می شود:

بین انگشتان

  همه چیز درباره سندروم عجیب و وحشتناک خانواده مارمولکی + عکس

در زیر بغل

دور کمر

در امتداد قسمت داخلی مچ دست

روی آرنج داخلی

در کف پا

دور پستانها

در اطراف ناحیه تناسلی مردان

روی باسن

روی زانوها

در نوزادان و کودکان کم سن ، سایتهای شایع آلودگی معمولاً شامل موارد زیر است:

پوست سر

کف دست

کف پا

اگر قبلاً گال داشته اید ، علائم و نشانه ها ممکن است ظرف چند روز از قرار گرفتن در معرض آن قرار بگیرند،اگر هرگز دچار گال نشده اید ، شروع علائم و نشانه ها ممکن است به مدت شش هفته طول بکشد،شما هنوز هم می توانید گال را گسترش دهید حتی اگر هنوز هیچ علائم و نشانه ای ندارید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر علائم و نشانه هایی دارید که نشانگر گال است ، با پزشک خود صحبت کنید.

بسیاری از بیماری های پوستی مانند درماتیت یا اگزما با خارش و برجستگی های ریز پوست همراه است،پزشک می تواند به شما در تعیین علت دقیق و اطمینان از درمان مناسب کمک کند،استحمام و داروهای بدون نسخه ممکن است خارش را تسکین دهند ، اما گال را از بین نمی برند.

بیماری گال
بیماری گال
علل

کنه هشت پا که باعث ایجاد گال در انسان می شود ، میکروسکوپی است،کنه ماده درست در زیر پوست شما سوراخ می شود و در آنجا تخمگذاری می کند و یک تونل ایجاد می کند.

تخمها بیرون می آیند و لاروهای کنه به سطح پوست شما می رسند ، در آنجا بالغ می شوند و می توانند به مناطق دیگر پوست شما و یا به پوست افراد دیگر منتقل شوند،خارش گال در نتیجه واکنش آلرژیک بدن شما به کنه ها ، تخمها و ضایعات آنها ایجاد می شود.

  راهکارهای ترک اعتیاد خانگی «مواد مخدر» + روش های درمانی

تماس بدنی نزدیک و در موارد کمتری ، اشتراک لباس یا تختخواب با یک فرد آلوده می تواند کنه ها را گسترش دهد.

حیوانات و انسانها همه تحت تأثیر گونه های متمایز کنه های خود قرار می گیرند،هر گونه یک نوع میزبان خاص را ترجیح می دهد و خیلی دور از آن میزبان زندگی نمی کند.

انسان ممکن است در اثر تماس با کنه گال حیوان واکنش پوستی موقت داشته باشد،اما افراد به طور کلی نمی توانند از این منبع گال کامل ایجاد کنند ، زیرا ممکن است در اثر تماس با کنه گال انسان باشد.

عوارض

خراش شدید می تواند پوست شما را بشکند و باعث شود که عفونت باکتریایی ثانویه مانند استیپگو رخ دهد،Impetigo یک عفونت سطحی پوست است که اغلب توسط باکتری های استاف (استافیلوکوک) یا گاهی باکتری های استرپتوکوک (استرپتوکوک) ایجاد می شود.

نوع شدیدتری از گال ، که گال پوسته ای نامیده می شود ، ممکن است برخی از گروه های پرخطر را تحت تأثیر قرار دهد ، از جمله:

افراد مبتلا به بیماری های مزمن سلامتی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند ، مانند HIV یا سرطان خون مزمن

افرادی که بسیار بیمار هستند ، مانند افراد در بیمارستان ها یا مراکز پرستاری

افراد مسن در خانه های سالمندان

گال پوسته ای ، که گال نروژی نیز نامیده می شود ، تمایل به پوسته پوسته شدن و پوسته پوسته شدن دارد و مناطق وسیعی از بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. بسیار مسری است و درمان آن سخت است.

به طور معمول ، فردی با گال حدود 10 تا 15 کنه دارد، در مقابل ، کسی که دارای گال پوستی است ممکن است به میلیون ها کنه آلوده شود.

  بیماری «سرطان کبد» + راه های موثر پیشگیری و درمان

جلوگیری

برای جلوگیری از آلودگی مجدد و جلوگیری از سرایت کنه به افراد دیگر ، این مراحل را انجام دهید:

همه لباس ها و پارچه ها را تمیز کنید،قبل از شروع درمان برای شستن کلیه لباس ها ، حوله ها و ملافه های استفاده شده از آب گرم و صابون استفاده کنید،با حرارت زیاد خشک کنید،وسایلی را که نمی توانید در خانه بشویید خشک تمیز کنید.

کنه ها را گرسنه کنید،در نظر داشته باشید وسایلی را که نمی توانید بشویید در کیسه پلاستیکی مهر و موم شده بگذارید و آن را برای چند هفته در یک مکان خارج از جاده مانند گاراژ خود بگذارید،کنه ها پس از چند روز بدون غذا می میرند.

 

بیماری گال
بیماری گال

   

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها (پایین صفحه) با ما با اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.